عصب روانشناسی
فرزانه داوری؛ سلیمه عباسی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات بادی پرکاشن بر عملکرد اجرایی و مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کمتوان ذهنی بود. جامعه آماری شامل کودکان مبتلابه کمتوانی ذهنی شهرستان چادگان بود که از بین آنها 30 نفر (15 نفر گروه تجربی، 15 نفر گروه کنترل) با دامنه سنی 8 تا 10 سال انتخاب و با انجام آزمون عملکرد پیوسته (توجه پایدار)، رنگ- واژه استروپ ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات بادی پرکاشن بر عملکرد اجرایی و مهارتهای حرکتی بنیادی کودکان کمتوان ذهنی بود. جامعه آماری شامل کودکان مبتلابه کمتوانی ذهنی شهرستان چادگان بود که از بین آنها 30 نفر (15 نفر گروه تجربی، 15 نفر گروه کنترل) با دامنه سنی 8 تا 10 سال انتخاب و با انجام آزمون عملکرد پیوسته (توجه پایدار)، رنگ- واژه استروپ (بازداری پاسخ) و آزمون مهارتهای حرکتی درشت اولریخ 2015 (مهارتهای حرکتی بنیادی) بهصورت پیشآزمون- پسآزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی طی 8 هفته، هر هفته 2 جلسه 45 دقیقهای بهصورت گروهی برنامه مداخلهای منتخب بادی پرکاشن را دریافت کردند. اما گروه کنترل فعالیتهای معمول مدرسه را انجام دادند. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره در سطح معنیداری 05/0 p≤ انجام شد. نتایج نشان داد اثر تمرینات بادی پرکاشن بر توجه پایدار (001/0=P)، بازداری پاسخ (001/0=P) و مهارتهای حرکتی بنیادی (001/0=P) معنادار است و شرکتکنندگان گروه تجربی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند (001/0=P). باتوجه به یافتهها به نظر میرسد تمرینات بادی پرکاشن مداخلهای سودمند جهت بهبود مهارتهای حرکتی و شناختی در کودکان با کمتوان ذهنی است؛ بنابراین پیشنهاد میشود از این تمرینات در برنامههای تربیتبدنی مدارس استثنایی و مراکز توانبخشی استفاده شود.