با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد گروه رفتارحرکتی وروانشناسی،دانشکده علوم ورزشی،واحد خوراسگان،دانشگاه آزاد اسلامی ،اصفهان،ایران

2 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فرهنگیان، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات بادی پرکاشن بر عملکرد اجرایی و مهارت‌های حرکتی بنیادی کودکان کم‌توان ذهنی بود. جامعه آماری شامل کودکان مبتلابه کم‌توانی ذهنی شهرستان چادگان بود که از بین آن‌ها 30 نفر (15 نفر گروه تجربی، 15 نفر گروه کنترل) با دامنه سنی 8 تا 10 سال انتخاب و با انجام آزمون‌ عملکرد پیوسته (توجه پایدار)، رنگ- واژه استروپ (بازداری پاسخ) و آزمون مهارت‌های حرکتی درشت اولریخ 2015 (مهارت‌های حرکتی بنیادی) به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی طی 8 هفته، هر هفته 2 جلسه 45 دقیقه‌ای به‌صورت گروهی برنامه مداخله‌ای منتخب بادی پرکاشن را دریافت کردند. اما گروه کنترل فعالیت‌های معمول مدرسه را انجام دادند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره در سطح معنی‌داری 05/0 p≤ انجام شد. نتایج نشان داد اثر تمرینات بادی پرکاشن بر توجه پایدار (001/0=P)، بازداری پاسخ (001/0=P) و مهارت‌های حرکتی بنیادی (001/0=P) معنادار است و شرکت‌کنندگان گروه تجربی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشتند (001/0=P). باتوجه ‌به یافته‌ها به نظر می‌رسد تمرینات بادی پرکاشن مداخله‌ای سودمند جهت بهبود مهارت‌های حرکتی و شناختی در کودکان با کم‌توان ذهنی است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود از این تمرینات در برنامه‌های تربیت‌بدنی مدارس استثنایی و مراکز توان‌بخشی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Body Percussion Exercises on the Executive Function and Fundamental Movement Skills of Children with Mental Disabilities in Chadegan City

نویسندگان [English]

  • salimeh abbasi 1
  • farzaneh davari 2

1 Master's Degree, Department of Behavioral Behavior and Psychology, Faculty of Sports Sciences, Khorasgan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Physical Education and Sports Sciences, Farhangian University, Iran

چکیده [English]

the aim of the present study was to investigate the effect of body percussion exercises on the executive performance and fundamental movement skills of mentally retarded children. The statistical population included children with mental retardation in Chadegan city, of which 30 people (15 people in the experimental group, 15 people in the control group) with an age range of 8 to 10 years were selected and by performing continuous performance test (sustained attention), color-word Stroop (Response Inhibition) and Ulrich Gross Motor Skills Test 2015 (fundamental movement skills) participated in this research as a pre-test-post-test. During 8 weeks, the experimental group received 45-minute group 2 sessions of the selected intervention program of wind percussion. But the control group did the usual school activities. Data analysis was performed using multivariate analysis of variance at a significance level of p≤0.05. The results showed that the effect of wind percussion exercises on sustained attention (P=0.001), response inhibition (P=0.001) and fundamental movement skills (P=0.001) significant and the participants of the experimental group performed better than the control group (P=0.001). According to the findings, it seems that wind percussion exercises are a beneficial intervention to improve movement and cognitive skills in children with mental disabilities; Therefore, it is suggested to use these exercises in the physical education programs of exceptional schools and rehabilitation centers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "body percussion exercises"
  • "executive functions"
  • "fundamental movement skills"
  • "mental retardation"