با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
تاثیر ابعاد مختلف هیجان چهره بر ادراک زمان

محمد علی نظری؛ حسن صبوری مقدم؛ جلیل باباپورخیرالدین؛ مریم حسینی حوری پسند

دوره 5، شماره 19 ، بهمن 1398، ، صفحه 115-134

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.50157.1493

چکیده
  مقدمه: تاثیر هیجان­ها بر زمان ادراک شده معمولا به دو عامل عمده برانگیختگی و خوشایندی نسبت داده می­ شود. مطالعات اخیر نشان داده است که چهره ­های هیجانی باعث اعوجاج در ادراک زمان می­ شوند. براساس مدل ساعت درون، فرض بر این است که برانگیختگی، سرعت ضربان ساز ساعت درونی را کم و زیاد کند و میزان خوشایندی هیجان باعث باز یا بسته شدن دروازه ...  بیشتر

تأثیر پیچیدگی تصاویر معماری و پیشینه ذهنی مخاطب بر تولید زمان و میانگین ضربان قلب افراد: مطالعه برروی دانشجویان معماری و غیرمعماری

مسعود وحدت طلب؛ فرهاد احمدنژاد؛ محمدعلی نظری؛ حمید ندیمی

دوره 5، شماره 17 ، شهریور 1398، ، صفحه 123-140

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.33271.1186

چکیده
  هدف: در پژوهش حاضر متغیرهای مستقل، چهار تصویر معماری به صورت دو زوج ساده_یچیده و اسلامی_غیراسلامی در نظر گرفته شد تا تأثیر دو عامل پیچیدگی تصاویر معماری و پیشینه ذهنی مخاطب بر زمان ادراک‌شده و ضربان قلب بررسی شود. همچنین اثر تعاملی دو عامل بر زمان تولیدشده و میانگین ضربان افراد بررسی‌شد.روش: طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بوده و جامعه ...  بیشتر

اثربخشی مداخله توانبخشی شناختی رایانه‌محور بر بهبود حافظه فعال بیماران مبتلا به سکته مغزی در شهر تبریز

الهام قربانیان؛ مرضیه علیوندی وفا؛ مهدی فرهودی؛ محمدعلی نظری

دوره 5، شماره 16 ، خرداد 1398، ، صفحه 157-172

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.44834.1406

چکیده
  مقدمه:امروزه سکته مغزی از شایع­ترین بیماری­ های نورولوژیک ناتوان کننده در جهان است.بروز عوارض شناختی یکی از مشکلات شایع در افراد مبتلا به سکته مغزی است.از این رو این مطالعه با هدف بررسی تاثیر توانبخشی شناختی رایانه ­محور بر عملکرد حافظه فعال بیماران مبتلا به سکته مغزی انجام گرفت.روش: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه­ تجربی با طرح پیش ...  بیشتر

بررسی اثربخشی اصلاح هم‌نوسانی از طریق نوروفیدبک بر آگاهی واج‌شناختی و حافظه فعال واج‌شناختی در کودکان مبتلا به نارساخوانی

الناز موسی نژاد جدی؛ مجید محمود علیلو؛ محمدعلی نظری

دوره 2، شماره 6 ، آذر 1395، ، صفحه 61-76

چکیده
  مقدمه: متغیرهای شناختی همبسته­های مهم اختلال نارساخوانی هستند. پژوهش­های مختلف نشان می­دهند که این متغیرها در کودکان نارساخوان دچار نقص هستند. هم­چنین مطالعات عصب‌شناختی بدکارکردی ارتباط پیشانی ـ گیجگاهی ـ پس­سری را به‌عنوان مبنای عصبی این اختلال مطرح کرده­اند. نوروفیدبک با تغییر ارتباط کارکردی یا هم­نوسانی این مناطق ...  بیشتر

تأثیر چالش شناختی بر الگوی الکتروآنسفالوگرافی کمی

الهام اصغری؛ محمدعلی نظری؛ جلیل باباپورخیرالدین؛ اسماعیل احمدی

دوره 2، شماره 4 ، خرداد 1395، ، صفحه 91-106

چکیده
  امروزه نتایج پژوهش‌ها حاکی از این است که امواج مغزی در حالات روان‌شناختی مختلف تغییر می‌کنند. در این راستا هدف این پژوهش بررسی تأثیر چالش شناختی بر الگوی الکتروآنسفالوگرافی کمّی است. داده‌های qEEG در افراد راست دست ثبت شدند که شامل 13 دانشجوی پسر و 13 دانشجوی دختر بودند. برای ثبت امواج مغزی، الکترود بر روی ناحیه CZ نصب شد. آزمودنی‌ها ...  بیشتر