سید رضا میرمهدی؛ الهام کاظمی مهیاری
دوره 4، شماره 12 ، خرداد 1397، ، صفحه 101-124
چکیده
مقدمه: یکی از آسیبهای جدی به دنبال سوءمصرف مواد، آسیب مغزی و نقصهای شناختی است که اهمیت نظری و بالینی اساسی دارد. این پژوهش باهدف مقایسه فعالیت مکانیزم های مغزی فعالسازی-بازداری رفتاری و کارکرد انعطافپذیری شناختی در زنان مبتلابه اختلال مصرف مواد و زنان سالم انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل ...
بیشتر
مقدمه: یکی از آسیبهای جدی به دنبال سوءمصرف مواد، آسیب مغزی و نقصهای شناختی است که اهمیت نظری و بالینی اساسی دارد. این پژوهش باهدف مقایسه فعالیت مکانیزم های مغزی فعالسازی-بازداری رفتاری و کارکرد انعطافپذیری شناختی در زنان مبتلابه اختلال مصرف مواد و زنان سالم انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع علّی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل دو گروه، کلیه زنان وابسته به مواد در کمپهای ترک اعتیاد و کلیه زنان سالم شهر اصفهان بود. بدین منظور با توجه به ملاکهای ورود و خروج تعداد 30 نفر از زنان وابسته به مواد به روش نمونهگیری هدفمند و 30 نفر زنان سالم به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه سیستم فعالسازی-بازداری کارور و وایت، نرمافزار آزمون عصب روانشناختی ویسکانسینو پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در سیستم فعالسازی رفتاری (BAS) و کارکرد انعطافپذیری شناختی تفاوت معنیداری وجود داشت بهطوریکه در آزمون عصب روانشناختی ویسکانسین گروه وابسته به مواد عملکرد ضعیفتری نسبت به گروه سالم داشتند. اما در سیستم بازداری رفتاری (BIS) تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: مصرف مواد مخدر در قشر پره فرونتال مغز و کارکردهای عصب روانشناختی (اجرایی) نقایص بیشتر و درازمدت را نشان میدهد. بررسی بنیادهای عصبی-رفتاری در افراد وابسته به مواد میتواند راهگشای متخصصان در استفاده از برنامههای توانبخشی شناختی و مداخلات پیشگیرانه در اعتیاد باشد.
سید رضا میرمهدی؛ فهیمه شجاعی
دوره 2، شماره 6 ، آذر 1395، ، صفحه 91-106
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی شهر اصفهان انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود. بدین منظور با استفاده ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی شهر اصفهان انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، بیشفعال همراه با نقص توجه و عادی مقطع دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-1394 بود. بدین منظور با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر دانشآموز پسر دارای اختلال یادگیری خاص که توسط مشاوران مراکز اختلال یادگیری تشخیص دادهشده بودند و 30 نفر دانشآموز پسر بیشفعال همراه با نقص توجه که توسط روانپزشکان کودک تشخیص دادهشده بودند و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 30 نفر دانشآموز پسر عادی انتخاب شدند و ازنظر مهارتهای عصب روانشناختی موردبررسی قرار گرفتند. روش این پژوهش علی ـ مقایسهای بود. ابزار مورداستفاده در پژوهش پرسشنامه مهارتهای عصب روانشناختی کانرز (2007) بود. دادهها با روش تحلیل واریانس یکراهه تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار مهارتهای عصب روانشناختی بین گروهها در متغیرهای توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی، پردازش شناختی و عدم تفاوت معنادار در متغیرهای عملکرد حسی ـ حرکتی و زبان بود (P ≤0/05). نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان نتیجه گرفت دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص و دانشآموزان بیشفعالی همراه با نقص توجه نسبت به دانشآموزان عادی، نارساییهای عصب روانشناختی بیشتری را تجربه میکنند.