با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
مقایسه تأثیر تعداد محرک-پاسخ و ناهمزمانی آغاز دو محرک بر دوره بی‌پاسخی روانشناختی در افراد ورزشکار و غیرورزشکار

محمدرضا دوستان؛ محمد رحیمی نیا؛ سیده ناهید شتاب بوشهری

دوره 7، شماره 24 ، خرداد 1400، ، صفحه 103-130

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.46115.1438

چکیده
  مقدمه: یکی از موضوعاتی که در بسیاری از مهارت‌های ورزشی اهمیت فراوانی دارد دوره بی‌پاسخی روانشناختی است که تاخیر در پاسخ به محرک‌هایی است که با فاصله کوتاهی از هم ارائه می‌شوند. هدف این پژوهش مقایسه تأثیر تعداد محرک-پاسخ و فاصله بین دو محرک بر دوره بی‌پاسخی روانشناختی در افراد ورزشکار و غیرورزشکار است. روش‌شناسی: تحقیق حاضر از نوع ...  بیشتر

تأثیر موسیقی بر یادگیری الگوهای فضایی و زمانی هماهنگی دودستی

بهمن حسین زاده؛ سیده ناهید شتاب بوشهری؛ محمدرضا دوستان

دوره 6، شماره 22 ، آذر 1399، ، صفحه 9-26

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.38848.1306

چکیده
  مقدمه: هدف از این تحقیق بررسی تأثیر موسیقی بر یادگیری الگوهای فضایی و زمانی حرکات هماهنگی‌دودستی بود. روش: ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل: دستگاه ‌هماهنگی‌ دودستی، مترونوم و دستگاه‌ پخش‌کننده موسیقی بود. آزمودنی‌های پژوهش 60 دانشجوی راست‌دست پسر بدون سابقه نواختن ‌ساز انتخاب شدند و در شش‌گروه 10­نفری در قالب سه آزمایش قرار‌گرفتند. ...  بیشتر

تاثیر محدودسازی زمانی و سطح حرکتی بر دقت فضایی تکلیف سرعت-دقت فیتز هنگام حرکت با بخش‌های دیستال و پروگزیمال دست

مهتاب فلاح؛ محمدرضا دوستان؛ ناهید شتاب بوشهری

دوره 4، شماره 15 ، اسفند 1397، ، صفحه 89-106

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.43501.1383

چکیده
  مقدمه: ­هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر محدودسازی زمانی و سطح­حرکتی بر دقت­فضایی تکلیف سرعت-دقت فیتز هنگام حرکت با بخش­های دیستال و پروگزیمال دست بود. روش: روش اجرای این پژوهش از نوع نیمه­تجربی واز لحاظ هدف بنیادی بود. جامعه آماری دانشجویان دختر راست­دست 19 تا 28 سال بودند. نمونه به روش نمونه­گیری در دسترس 20 نفر انتخاب شد. داده­های ...  بیشتر

نقش نورون‌های آینه‌ای در سرعت‌های مختلف تصویرسازی ذهنی دریبل بسکتبال

سجاد پارسایی؛ رسول عابدان زاده؛ ناهید شتاب بوشهری؛ معصومه شجاعی

دوره 2، شماره 4 ، خرداد 1395، ، صفحه 57-74

چکیده
  مقدمه: تصویرسازی ذهنی مهارتی است که یک ورزشکار باید همواره بر روی آن کارکرده و در زمان مسابقه آن را با اعتمادبه‌نفس بالا در جهت رفع استرس و عملکرد بهتر بکار ببرد. هدف این پژوهش بررسی نقش نورون‌های آینه­ای در سرعت‌های مختلف تصویرسازی ذهنی دریبل بسکتبال است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است و با استفاده از طرح پیش­آزمون ـ پس­آزمون ...  بیشتر