روانشناسی
عزتاله کردمیرزا نیکوزاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی کمککننده به روانگردانی ذهن بر بهبود نشانههای بیخوابی و تواناییهای شناختی در مصرفکنندگان مزمن کانابیس انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری شامل افراد مصرفکننده کانابیس مراجعهکننده به مراکز ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی رواندرمانی کمککننده به روانگردانی ذهن بر بهبود نشانههای بیخوابی و تواناییهای شناختی در مصرفکنندگان مزمن کانابیس انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری شامل افراد مصرفکننده کانابیس مراجعهکننده به مراکز درمان اعتیاد شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بود. تعداد ۳۰ نفر بر اساس روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام ۱۵ نفر) گمارش شدند. مداخله مشتمل بر هفت جلسه ۹۰ دقیقهای گروهی (هفتگی) با رویکرد مبتنی بر روانگردانی ذهن و مطابق پروتکل رواندرمانی کمککننده به روانگردانی ذهن (وگت و همکاران، 2019) بود. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ و پرسشنامه تواناییهای شناختی (نجاتی، 1392) بود که در سه مرحله تکمیل شد. نتایج با آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و به کمک نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ تحلیل شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که رواندرمانی کمککننده به روانگردانی ذهن میتواند به بهبود کیفیت خواب و ارتقاء تواناییهای شناختی در مصرفکنندگان مزمن کانابیس کمک کند. این مداخله به عنوان روشی مؤثر در فرآیند درمان اعتیاد به کانابیس قابل توصیه است.
احمد علیپور؛ رقیه محمدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر، تحقیقی شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است که با هدف بررسی تاثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر کارکردهای اجرایی و تواناییهای شناختی دانشآموزان مبتلا به دیابت، انجام یافت. روش: 18 دانشآموز مبتلا به دیابت از انجمن دیابت شهرستان بناب انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه 9 نفری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر، تحقیقی شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است که با هدف بررسی تاثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر کارکردهای اجرایی و تواناییهای شناختی دانشآموزان مبتلا به دیابت، انجام یافت. روش: 18 دانشآموز مبتلا به دیابت از انجمن دیابت شهرستان بناب انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه 9 نفری آزمایش و کنترل انتساب شدند. کارکردهای اجرایی و تواناییهای شناختی هردو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیشآزمون و پسآزمون با ابزارهای تحقیق سنجش شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه نرمافزار کامپیوتری بهسازی حافظه و توجه، نسخه نرمافزاری آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین، و نرمافزار کاگلب (کشف تغییر از مجموعه آزمونهای توجه، و کشف علامت از مجموعه آزمونهای ادراک) بود. برای مداخله، گروه آزمایش به صورت انفرادی در 10 جلسه نیم ساعته (دوبار در هفته) با کمک نرمافزار بهسازی حافظه و توجه، مورد توانبخشی شناختی قرار گرفتند. یافته ها: دادهها با تحلیل کواریانس یکطرفه، تجزیه و تحلیل شدند. و نتایج، حاکی از افزایش تواناییهای شناختی (توجه برای کشف تغییر و ادراک) در گروه آزمایش بود. اما، مداخله اعمال شده، کارکردهای اجرایی گروه آزمایش را افزایش نداده بود. نتیجه گیری: این مطالعه به این نتیجه رسید که مداخله و تعداد جلسات مقرر شده در این مطالعه، هرچند برای ارتقاء تواناییهای شناختی مفید بود، ولی برای بهبود کارکردهای اجرایی، از توان کافی برخوردار نبود.
سهراب امیری؛ علی عیسی زادگان
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 32-50
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی سازگاری، پنهانکاری و تحمل بر اساس تفاوتهای فردی در گرایشهای صبحگاهی و شامگاهی بود. روش: به همین منظور 304 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند، سپس پرسشنامه تیپهای صبحگاهی و شامگاهی بهمنظور ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی سازگاری، پنهانکاری و تحمل بر اساس تفاوتهای فردی در گرایشهای صبحگاهی و شامگاهی بود. روش: به همین منظور 304 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند، سپس پرسشنامه تیپهای صبحگاهی و شامگاهی بهمنظور پاسخگویی در بین آنها توزیع گردید. پس از تحلیل نتایج اولیه تعداد 60 نفر بر اساس نمرات کسبشده در پرسشنامه تیپهای صبحگاهی و شامگاهی، بهصورت افراد دارای گرایش شخصیتی صبحگاهی، شامگاهی و بینبینی انتخاب شدند. درنهایت مقیاس تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی بهطور انفرادی و بهمنظور گردآوری دادهها بین شرکتکنندگان پژوهش توزیع گردید. دادههای جمعآوریشده بهمنظور بررسی اهداف پژوهش، با استفاده از شاخصهای توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمونهای تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بیانگر این بود که بین ابعاد تواناییهای شناختی بر اساس گرایشهای صبحگاهی، شامگاهی و بینبینی تفاوت معنادار وجود دارد و تیپهای شامگاهی در برخی ابعاد توانایی شناختی مانند کنترل مهاری، تصمیمگیری و توجه، در مقایسه با تیپ گرایش صبحگاهی، تفاوت معناداری نشان دادند (05/0p