احمد علیپور؛ رقیه محمدی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر، تحقیقی شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است که با هدف بررسی تاثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر کارکردهای اجرایی و تواناییهای شناختی دانشآموزان مبتلا به دیابت، انجام یافت. روش: 18 دانشآموز مبتلا به دیابت از انجمن دیابت شهرستان بناب انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه 9 نفری ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر، تحقیقی شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است که با هدف بررسی تاثیر توانبخشی شناختی رایانهیار بر کارکردهای اجرایی و تواناییهای شناختی دانشآموزان مبتلا به دیابت، انجام یافت. روش: 18 دانشآموز مبتلا به دیابت از انجمن دیابت شهرستان بناب انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه 9 نفری آزمایش و کنترل انتساب شدند. کارکردهای اجرایی و تواناییهای شناختی هردو گروه آزمایش و کنترل در مراحل پیشآزمون و پسآزمون با ابزارهای تحقیق سنجش شدند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه نرمافزار کامپیوتری بهسازی حافظه و توجه، نسخه نرمافزاری آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین، و نرمافزار کاگلب (کشف تغییر از مجموعه آزمونهای توجه، و کشف علامت از مجموعه آزمونهای ادراک) بود. برای مداخله، گروه آزمایش به صورت انفرادی در 10 جلسه نیم ساعته (دوبار در هفته) با کمک نرمافزار بهسازی حافظه و توجه، مورد توانبخشی شناختی قرار گرفتند. یافته ها: دادهها با تحلیل کواریانس یکطرفه، تجزیه و تحلیل شدند. و نتایج، حاکی از افزایش تواناییهای شناختی (توجه برای کشف تغییر و ادراک) در گروه آزمایش بود. اما، مداخله اعمال شده، کارکردهای اجرایی گروه آزمایش را افزایش نداده بود. نتیجه گیری: این مطالعه به این نتیجه رسید که مداخله و تعداد جلسات مقرر شده در این مطالعه، هرچند برای ارتقاء تواناییهای شناختی مفید بود، ولی برای بهبود کارکردهای اجرایی، از توان کافی برخوردار نبود.
سهراب امیری؛ علی عیسی زادگان
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 32-50
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی سازگاری، پنهانکاری و تحمل بر اساس تفاوتهای فردی در گرایشهای صبحگاهی و شامگاهی بود. روش: به همین منظور 304 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند، سپس پرسشنامه تیپهای صبحگاهی و شامگاهی بهمنظور ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی سازگاری، پنهانکاری و تحمل بر اساس تفاوتهای فردی در گرایشهای صبحگاهی و شامگاهی بود. روش: به همین منظور 304 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردیدند، سپس پرسشنامه تیپهای صبحگاهی و شامگاهی بهمنظور پاسخگویی در بین آنها توزیع گردید. پس از تحلیل نتایج اولیه تعداد 60 نفر بر اساس نمرات کسبشده در پرسشنامه تیپهای صبحگاهی و شامگاهی، بهصورت افراد دارای گرایش شخصیتی صبحگاهی، شامگاهی و بینبینی انتخاب شدند. درنهایت مقیاس تواناییهای شناختی و سبکهای عاطفی بهطور انفرادی و بهمنظور گردآوری دادهها بین شرکتکنندگان پژوهش توزیع گردید. دادههای جمعآوریشده بهمنظور بررسی اهداف پژوهش، با استفاده از شاخصهای توصیفی، تحلیل واریانس چند متغیری، تحلیل واریانس یکطرفه و آزمونهای تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بیانگر این بود که بین ابعاد تواناییهای شناختی بر اساس گرایشهای صبحگاهی، شامگاهی و بینبینی تفاوت معنادار وجود دارد و تیپهای شامگاهی در برخی ابعاد توانایی شناختی مانند کنترل مهاری، تصمیمگیری و توجه، در مقایسه با تیپ گرایش صبحگاهی، تفاوت معناداری نشان دادند (05/0p