زهرا خلوصی؛ حسن عشایری؛ سیما قدرتی
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریتمیک ملودیک و بازی با قاعده بر عملکرد نورونهای آینهای و حافظهکاری کودکان بیش فعال 4-7 سال است. روش: این پژوهش مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آموزشی است.جامعه آماری پژوهش شامل همه کودکان بیشفعال 4-7 سال مهد کودکهای منطقه 8 تهران است.روش نمونهگیری ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ریتمیک ملودیک و بازی با قاعده بر عملکرد نورونهای آینهای و حافظهکاری کودکان بیش فعال 4-7 سال است. روش: این پژوهش مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آموزشی است.جامعه آماری پژوهش شامل همه کودکان بیشفعال 4-7 سال مهد کودکهای منطقه 8 تهران است.روش نمونهگیری در این پژوهش در دسترس بوده و تعداد نمونهها 20 کودک دختر و پسر بیشفعال بودند که 10 نفر در گروه حرکات ریتمیک ملودیک و 10 نفر در گروه بازی با قاعده به طور تصادفی انتخاب شدند.جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه والد و معلم کانرز ،حافظه کاری وکسلر 4، و ثبت مغزی از ناحیه پیشانی(F3-F4) در سه حالت (1.استراحت با چشم باز،2.ساخت مکعب ها 3. تقلید بازی) انجام شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده با استفاده از نسخه 24 نرم افزار SPSS و در دو بخش توصیفی و استنباطی با بهره گیری از آزمون کلوموگروف –اسمیرنوف برای توزیع نرمال نمرات و تحلیل واریانس چند متغیری مانوا انجام گرفت. یافته ها:نتایج پژوهش نشان داد که آموزش بازی 92/1% و حرکات ریتمیک ملودیک68/5% در کاهش علائم کودکان بیش فعال و عملکردنورون های 4-7 سال موثر است نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که آموزش موسیقی و بازی به شیوه تحریک نورونهای آینهای در کاهش علائم کودکان بیش فعال میتواند موثر باشد. لذا میتوان از این روش آموزشی در آموزش به کودکان بیشفعال استفاده کرد.
سید یونس محمدی؛ میترا گلزاری؛ محمد اورکی
دوره 1، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 57-67
چکیده
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر بازی بر سرعت یادگیری و میزان انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز است. روش: روش آزمایش در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است و بهمنظور برآورد حجم نمونه از جدول کوهن استفاده شد که حجم نمونه معادل 15 نفر در هر گروه (گروه آزمایش و گروه گواه) است که به شکل داوطلبانه وارد پژوهش شدند و به شکل پیشآزمون ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر بازی بر سرعت یادگیری و میزان انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز است. روش: روش آزمایش در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است و بهمنظور برآورد حجم نمونه از جدول کوهن استفاده شد که حجم نمونه معادل 15 نفر در هر گروه (گروه آزمایش و گروه گواه) است که به شکل داوطلبانه وارد پژوهش شدند و به شکل پیشآزمون و پسآزمون مورد آزمون قرار گرفتند. بهمنظور سنجش انتقال اطلاعات در بین نیمکره مغز و سرعت یادگیری در بین افراد از دستگاه ترسیم در آینه استفاده شد. نتایج تحلیل با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس که بهوسیله نرمافزار SPSS20 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین بازی و سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: بازی بر سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در بین دو نیمکره مغز تأثیر دارد.