محمدرضا مرادی؛ سید مهران میربد
چکیده
مقدمه: اختلال خواندن یکی از انواع رایج اختلال یادگیری است که به نقص در اکتساب مهارت های خواندن اشاره دارد. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی رویکرد فراشناختی جاگر بر مهارت های عصب روانشناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری خواندن بود. روش: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. به این منظور ...
بیشتر
مقدمه: اختلال خواندن یکی از انواع رایج اختلال یادگیری است که به نقص در اکتساب مهارت های خواندن اشاره دارد. هدف این تحقیق بررسی اثربخشی رویکرد فراشناختی جاگر بر مهارت های عصب روانشناختی دانش آموزان با اختلال یادگیری خواندن بود. روش: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. به این منظور از بین دانش آموزان نارساخوان در شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-98 با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای و با توجه به ملاک های ورود به پژوهش 30 دانش آموز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(15 نفر) و کنترل( 15 نفر) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم و آزمون عصب روانشناختی کانرز استفاده شد. داده ها به روش تحلیل کواریانس با استفاده از spss-23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که آموزش روش فراشناختی جاگر بر بهبود عملکرد عصب روانشناختی دانش آموزان نارساخوان موثر است(p<0/01). روش آموزشی فراشناختی جاگر می تواند رویکرد درمانی موثری در جهت بهبود مهارت های عصب روانشناختی دانش آموزان نارساخوان که پیش نیاز خواندن است، باشد.
فاطمه نجفی؛ سالار فرامرزی؛ مختار ملک پور
چکیده
مقدمه: در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای عصب روانشناختی بر بریلنویسی و بریلخوانی دانش-آموزانِ با نقص بینایی دوره ابتدایی مدرسه شقایق شهر یاسوج مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش نیمه-آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزانِ با نقص بینایی پایه اول تا ششم ابتدایی ...
بیشتر
مقدمه: در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای عصب روانشناختی بر بریلنویسی و بریلخوانی دانش-آموزانِ با نقص بینایی دوره ابتدایی مدرسه شقایق شهر یاسوج مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش نیمه-آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزانِ با نقص بینایی پایه اول تا ششم ابتدایی است. نمونه پژوهش نیز شامل 24 نفر دانشآموز با نقص بینایی (12 نفر مورد آموزش عصب روانشناختی قرار گرفتند و 12 نفر دانشآموز که هیچ مداخلهای روی آنها صورت نگرفت) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش آموزش مداخلات عصب روانشناختی و آزمون محققساخته بریلنویسی و بریلخوانی بود. دادهها با نرمافزار SPSS21و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد نمرات مولفههای سرعت نوشتن، سرعت خواندن، درک خواندن و درستخوانی دانشآموزان نابینایی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به آنهایی که در گروه کنترل جایگزین شده بودند افزایش معناداری دارد (001/0 ≥ P). اما نمرات مولفهی نادرستنویسی دانشآموزان نابینایی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به آنهایی که در گروه کنترل جایگزین شده بودند کاهش معناداری دارد (001/0 ≥ P). نتیجهگیری: آموزش مهارتهای عصب روانشناختی میتواند رویکردی موثر در بریلنویسی و بریلخوانی باشد.