نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کردستان، سنندج، ایران
2 استادیار روانشناسی، دانشگاه سنندج،سنندج،ایران
3 کارشناس ارشد فیزیولوژی بالینی،موسسه آموزش عالی دولتی علامه قزوینی، قزوین، ایران
چکیده
مقدمه:عملکردهای شناختی از جمله موضوعات مهم در روانشناسی است. تصمیم گیری از جمله عملکردهای شناختی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر نوروفیدبک بر تصمیم گیری پرخطر بود.روش: این مطالعه به صورت نیمه آزمایشی انجام شد. به همین منظور تعداد 30 نفر دانشجو به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند.گروه آزمایشی و کنترل در دو مرحله پیش و پس از آموزش نوروفیدبک با آزمون خطرپذیری بادکنکی مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 20 جلسه تحت آموزش نوروفیدبک قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند.یافته ها: داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شد. نتایج بیانگر این بود که بعد از 20 جلسه آموزش نوروفیدبک، در گروه آزمایش بهبود چشمگیری در کاهش خطرپذیری دانشجویان در تصمیم گیری دیده شد.نتیجه گیری: نوروفیدبک شرطی سازی کنشگر امواج مغزی است که از طریق آن افراد یاد می گیرند به صورت ارادی امواج مغزی خود را کنترل کنند و از طریق آن عملکرد خود از جمله تصمیم گیری را بهبود دهند. بر اساس یافته های این مطالعه نوروفیدبک یک روش مناسب برای بهبود و تقویت عملکردهای شناختی از جمله تصمیمگیری است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Neurofeedback on Risky Decision Making
نویسندگان [English]
- Hamid Sourni 1
- Zoleikha Gholizadeh 2
- Maryam Ershad 3
1 M.A in Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
2 Assistant Professor of Psychology, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 M.A in Clinical Physiology, University of Allame Qazvini, Qazvin, Iran
چکیده [English]
Aim: Cognitive functions are among important subjects of psychology. Decision making is a cognitive function that has been received too many attentions. The main aim of the research was to verify the effectiveness of Neurofeedback on risky decision making. Method: The study was done half experimentally. Therefore, 30 students was chosen by available sampling and set randomly in two 15 person experimental and control groups. The both experimental and control groups were evaluated with Balloon Analogue Risk Task (BART) in two before and after Neurofeedback learning steps. The experimental group was learned Neurofeedback 20 sessions, while the control group received no learning. Findings: Data were analyzed using single variable covariance analysis (ANCOVA). Results demonstrated that after 20 sessions Neurofeedback learning, students of experimental group had significant improvement in risk-taking decrease. . Conclusion: Neurofeedback is a brain waves operant conditioning in which people learn to control their brain waves voluntary and through that they can improve their functions such as decision making. Based on the results of this study, Neurofeedback is an appropriate approach to improve and reinforce the cognitive functions including decision making.
کلیدواژهها [English]
- Neurofeedback
- Decision Making
- Cognitive functions