با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
مقاله پژوهشی
مقایسه عملکرد ماز ذهنی و یادگیری انتقال دو جانبه عصبی (بر اساس آزمون ترسیم در آینه) در دانشجویان با حافظه دیداری ـ شنیداری قوی و ضعیف

اسماعیل سلیمانی؛ محمد حسین سربی

دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، صفحه 9-24

چکیده
  مقدمه: امروزه سنجش مهارت­های یادگیری در زمینه ادراکی­ حرکتی­،­یک رویکرد عملی برای شناخت بهتر فرایندهای مغزی محسوب می­شود. از این­رو، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسۀ عملکرد ماز­ذهنی و کشیدن تصویر از روی آینه در افراد با حافظه دیداری- شنیداری قوی و ضعیف بود. روش: این پژوهش از نوع علی- مقایسه­ای بود که با استفاده از نمونه‌گیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه نتایج الکتروانسفالوگرافی کمی(QEEG) با نتایج آزمون IVA در کودکان دارای اختلال نقص توجه ـ بیش فعالی

رودابه غلامی؛ مهناز استکی؛ مسعود نصرت آبادی

دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، صفحه 25-38

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسه نتایج الکتروانسفالوگرافی­کمی (QEEG) با نتایج آزمون IVA   در کودکان دارای اختلال نقص­توجه و بیش­فعالی بود. روش: روش مطالعه علی­مقایسه‌ای بود و در این پژوهش 100 کودک بین 8 تا 12 سال مراجعه‌کننده به مرکز پارند،  که به‌وسیله آزمون IVA  تشخیص اختلال نقص توجه بیش فعالی را دریافت نموده بودند، به روش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان مبتلاء به ناتوانی یادگیری ریاضیات با کودکان دارای ناتوانی خواندن، نوشتن و عادی

غلامحسین جوانمرد؛ شعله اسدالهی فام

دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، صفحه 39-50

چکیده
  مقدمه: مشکلات تحصیلی و به­ویژه مشکلات ویژه یادگیری در کودکان توجه زیادی به خود جلب کرده است. یکی ازابعاد مورد توجه بررسی ویژگی­های نوروسایکولوژیک در این کودکان است. هدف این پژوهش مطالعه کارکردهای نوروسایکولوژیک مورد سنجش آزمون دسته بندی کارت ویسکانسین (WCST) (انعطاف پذیری شناختی، درجامانی، زمان، کوشش الگوی اول) در کودکان دارای دارای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجه ای مغز بر حافظه کاری و زمان واکنش دختران ورزشکار

گل اندام زمانی؛ محمدرضا دوستان

دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، صفحه 51-62

چکیده
  مقدمه: تکنیـک­هـایی که مستقیماً فعالیت قشر مغز را مورد بررسی و تنظیم قرار می­دهند قابلیت خوبی برای بهبـود حافظه­ی کاری و زمان واکنش دارند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر تحریک مغناطیسی فراجمجه­ای مغز بر حافظه کاری و زمان واکنش در دختران ورزشکار است. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی است که با استفاده از دو گروه و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه سیستم‌های مغزی-رفتاری و عواطف با اضطراب اجتماعی در دانشجویان

شاهرخ مکوند حسینی؛ محمود نجفی؛ رضا خالقی

دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، صفحه 63-80

چکیده
  مقدمه: این پژوهش جهت بررسی روابط همبستگی بین میزان حساسیت سه سیستم مغزی ـ رفتاری با شدت اضطراب اجتماعی، بررسی رابطه میزان عاطفه مثبت و منفی به عنوان واسطه، و اینکه این عوامل در پیش‌بینی شدت اضطراب اجتماعی چقدر نقش دارند انجام شده است. روش: طرح این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است و از مسیریابی نیز برای بررسی روابط همبستگی بین متغیرها ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه سمت شکایات جسمانی و علائم افسردگی با دست برتری

ندا حسینیان؛ احمد علی پور؛ علیرضا آقایوسفی؛ شهناز نوحی؛ مریم خلیلی نژاد؛ حکیمه آقایی

دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، صفحه 81-92

چکیده
  مقدمه: این تحقیق با هدف بررسی رابطه سمت شکایات جسمانی و علایم افسردگی در افراد راست دست و چپ دست انجام شده است. روش: دراین تحقیق علی ـ مقایسه ای 120 دانشجوی دختر با میانگین سنی 25 سال و 5 ماه انتخاب شدند که ازاین تعداد 60 نفرراست دست و 60 نفرچپ دست بوده­اند. افراد چپ دست به شیوه در دسترس وافراد راست دست به صورت تصادفی ازهمان کلاس‌هایی که نمونه‌های ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مدل یابی ساختاری طرحواره های ناسازگار اولیه و کارکردهای اجرایی بیماران مبتلا به اختلال ام اس با تأکید بر نقش واسطه ای احساس تنهایی

نگین توصیفیان؛ کاوه قادری بگه جان؛ آرمین محمودی؛ محمد خالدیان

دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، صفحه 93-108

چکیده
  مقدمه: بیماری ام اس یکی از شایع­ترین بیماری­های مزمن سیستم عصبی مرکزی در بزرگسالان جوان است و مانند هر بیماری مزمن دیگر، جنبه­های مختلف زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می­دهد.روش:پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی است و از روش تحلیل مسیر برای بررسی ارتباط ساختاری بین متغیرها استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی بیماران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی نوروفیدبک بر تصمیم‌گیری پرخطر

حمید سورنی؛ زلیخا قلی زاده؛ مریم ارشاد

دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، صفحه 109-120

چکیده
  مقدمه:عملکردهای شناختی از جمله موضوعات مهم در روانشناسی است. تصمیم­ گیری از جمله عملکردهای شناختی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر نوروفیدبک بر تصمیم­ گیری پرخطر بود.روش: این مطالعه به صورت نیمه­ آزمایشی انجام شد. به همین منظور تعداد 30 نفر دانشجو به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به­ صورت تصادفی ...  بیشتر