نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 استاد یار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3 دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده
مقدمه: حافظه کاری بهعنوان یکی از مفاهیم مهم در حوزه عصبشناختی موردتوجه قرارگرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه مداخله حافظه کاری بر عملکرد و خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر با اختلال یادگیری ریاضی شهر کرمان بودند که تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (20 نفره) گمارده شدند. گروه آزمایش 14 جلسه 45 دقیقهای مداخله حافظه کاری را دریافت کردند. در این مدت گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. پیشآزمون و پسآزمون اجرا و پس از سه ماه آزمون مرحله پیگیری اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس هوشی وکسلر، آزمون عملکرد ریاضی و پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی بود. دادههای بهدستآمده با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله حافظه کاری بر نمرات پسآزمون تأثیر معناداری داشته و اثر این مداخله پایدار بوده است (05/0>P و F=,eta). نتیجهگیری: مداخله با رویکرد حافظه کاری باعث بهبود عملکرد و خودکارآمدی ریاضی در گروه آزمایش شده است و بهعنوان یک روش مداخلهای سودمند محسوب میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Working Memory Intervention on Student’s Mathematical Performance and Self-Efficacy with Math learning Disorder
نویسندگان [English]
- Arsalan Karimi BahrAsemani 1
- Maryam Chorami 2
- Tayebeh Sharifi 3
- ahmad ghazanfari 3
1 PhD student, Department of psychology, shahrekord branch, Azad university, shahrekord, Iran
2 Assistant Professor, Department of psychology, shahrekord branch, Azad university, shahrekord, Iran
3 Associate Professor, Department of psychology, shahrekord branch, Azad university, shahrekord, Iran,
چکیده [English]
Introduction: Working memory has been considered as one of the important topics in the field of neuroscience. The purpose of the present study was to evaluate the effectiveness of working memory intervention program on math performance and self-efficacy of students with math learning disabilities. Method: The experimental research method was pre-test design, post-test with control group and follow-up stage. The statistical population included all male students with disabilities learning mathematics in Kerman, 40 of whom were selected by simple random sampling and randomly assigned to experimental and control groups (20 people). The experimental group received 14 sessions of 45 minutes of working memory intervention. During this period, the control group did not receive any intervention. Pre-test and post-test were performed and after three months of follow-up test. Research instruments included Wechsler IQ scale, mathematical performance test and mathematical self-efficacy questionnaire. The obtained data were analyzed by analysis of covariance. Results: The results showed that the working memory intervention had a significant effect on post-test scores and the effect of this intervention was stable (P <0.05 and F =, eta). Conclusion: Intervention with Working memory approach has improved mathematical performance and self-efficacy in the experimental group and is considered as a useful intervention method
کلیدواژهها [English]
- "working memory"
- "math performance"
- "math self-efficacy"
- "math learning disorder"