گل اندام زمانی؛ محمدرضا دوستان
دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، ، صفحه 51-62
چکیده
مقدمه: تکنیـکهـایی که مستقیماً فعالیت قشر مغز را مورد بررسی و تنظیم قرار میدهند قابلیت خوبی برای بهبـود حافظهی کاری و زمان واکنش دارند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر تحریک مغناطیسی فراجمجهای مغز بر حافظه کاری و زمان واکنش در دختران ورزشکار است. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی است که با استفاده از دو گروه و ...
بیشتر
مقدمه: تکنیـکهـایی که مستقیماً فعالیت قشر مغز را مورد بررسی و تنظیم قرار میدهند قابلیت خوبی برای بهبـود حافظهی کاری و زمان واکنش دارند. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر تحریک مغناطیسی فراجمجهای مغز بر حافظه کاری و زمان واکنش در دختران ورزشکار است. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه تجربی است که با استفاده از دو گروه و با طرح پیشآزمون-پسآزمون انجام شد. تعداد 30 نفر از دانش آموزان ورزشکار دختر شهرستان شادگان به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در فرایند تحقیق شرکت کردند. ابتدا یک پیشآزمون گرفته شد. بدین ترتیب که از تمام شرکتکنندگان آزمون زمان واکنش و نیز آزمون حافظه کاری به عمل آمد. پس از آن شرکتکنندگان به صورت تصادفی به دوگروه تحریک الکتریکی مغز و گروه کنترل تقسیم شدند. مرحله اکتساب به صورت 2 جلسه یک روز در میان برگزار شد. نتایج: نتایج نشان داد که تحریک مغناطیسی مغز سبب بهبود حافظه کاری پیش رونده، پسرونده، کنترل ذهنی، حافظه منطقی، بازنگری و یادگیری تداعیها شد. همچنین سبب کاهش زمان واکنش ساده و انتخابی میشود. نتیجهگیری: در یک نتیجه گیری کلی میتوان گفت که تحریک مستقیم مغز در ناحیه قشر پیش پیشانی در دانشآزموان دختر یکی از راههای است که میتواند موجب بهبود حافظه کاری و نیز کاهش زمان واکنش در دختران ورزشکار گردد.
سمیه رضایی منش؛ ناهید شتاب بوشهری؛ پروانه شفیع نیا؛ محمدرضا دوستان
دوره 2، شماره 6 ، آذر 1395، ، صفحه 107-122
چکیده
مقدمه: ظرفیت آمادهسازی در طول زمان به معنی عدم کاهش اطمینان در مورد وقایع مهمی که در آینده رخ خواهد داد، است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آمادهسازی زمانی و دست برتری برکنش عصب ـ روانشناختی (زمان واکنش) بود. روش: روش اجرای این تحقیق نیمه تجربی بود که بهوسیله نرمافزار محقق ساخته انجام گرفت. شرکتکنندگان این پژوهش 40 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
مقدمه: ظرفیت آمادهسازی در طول زمان به معنی عدم کاهش اطمینان در مورد وقایع مهمی که در آینده رخ خواهد داد، است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آمادهسازی زمانی و دست برتری برکنش عصب ـ روانشناختی (زمان واکنش) بود. روش: روش اجرای این تحقیق نیمه تجربی بود که بهوسیله نرمافزار محقق ساخته انجام گرفت. شرکتکنندگان این پژوهش 40 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه دست برتری چپ و راست قرا گرفتند. پرسشنامه دست برتری ادینبورگ در مورد آنها اجرا شد. دادهها با استفاده از طرح تحلیل واریانس درونگروهی با اندازهگیری تکراری و نیز از آزمون تعقیبی بونفرونی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که پیش دورههای خیلی کوتاه (5/0) و خیلی بلند (5/3) باعث افزایش زمان واکنش میگردد و نیز چپدستان زمان واکنش کوتاهتری نسبت به راستدستان داشتند. نتیجهگیری: الگوی پایدار دست راست و چپ برای کنترل حرکت و بهکارگیری استراتژی کنترل حرکت متفاوت هستند. احتمالاً علت این تفاوتها این است که مؤلفههای حرکتی مختلف در دو نیمکرهی مغزی بهصورت اختصاصی پردازش میشوند. همچنین جهت آمادهسازی افراد برای اجرای مهارتهای مختلف بهتر است از پیش دورههای خیلی کوتاه و خیلی بلند اجتناب کرد.
آمنه اورکی؛ ناهید شتاب بوشهری؛ رسول عابدان زاده
دوره 2، شماره 5 ، شهریور 1395، ، صفحه 97-110
چکیده
مقدمه: بازخورد هنجاری شامل اطلاعاتی است که میتواند یادگیری و اجرای مهارت را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازخورد هنجاری بر زمان واکنش و خود کارآمدی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی است. روش: در این مطالعه نیمه تجربی، بهصورت نمونهگیری در دسترس 42 دانشآموز که ازلحاظ بهرۀ هوشی در یک سطح قرار داشتند انتخاب ...
بیشتر
مقدمه: بازخورد هنجاری شامل اطلاعاتی است که میتواند یادگیری و اجرای مهارت را تحت تأثیر قرار دهد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر بازخورد هنجاری بر زمان واکنش و خود کارآمدی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی است. روش: در این مطالعه نیمه تجربی، بهصورت نمونهگیری در دسترس 42 دانشآموز که ازلحاظ بهرۀ هوشی در یک سطح قرار داشتند انتخاب شدند و بعد از اجرای پیشآزمون (زمان واکنش ساده، زمان واکنش انتخابی و خود کارآمدی) در سه گروه 14 نفری بازخورد هنجاری مثبت، بازخورد هنجاری واقعی و گروه کنترل قرار گرفتند. این مطالعه شامل سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و یاد داری بود. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه بازخورد هنجاری مثبت در مراحل پسآزمون و یاد داری در مقایسه با بازخورد هنجاری واقعی و گروه کنترل، زمان واکنش کوتاهتری از خود نشان دادند و بعدازآن گروه بازخورد هنجاری واقعی در زمان واکنش ساده، نسبت به گروه کنترل زمان واکنش کوتاهتری در مراحل یاد داری و پسآزمون از خود نشان دادند. نتیجهگیری: همچنین نتایج نشان داد، گروه بازخورد هنجاری مثبت و واقعی در مقایسه با گروه کنترل از خود کارآمدی بالاتری برخوردار بودهاند