محسن جرجانی؛ پرویز صباحی؛ محمود نجفی
چکیده
مقدمه: بیخوابی یک نگرانی عمده بهداشت عمومی و رایجترین اختلال خواب محسوب میشود که درمان آن در راستای ارتقای بهزیستی و عملکرد فرد جایگاه ویژهای دارد. یکی از روشهای درمانی نوین در مداخلات خواب استفاده از تحریک مستقیم فراجمجمهای است. پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمهای بر تابآوری، توجه انتخابی، تمرکز ...
بیشتر
مقدمه: بیخوابی یک نگرانی عمده بهداشت عمومی و رایجترین اختلال خواب محسوب میشود که درمان آن در راستای ارتقای بهزیستی و عملکرد فرد جایگاه ویژهای دارد. یکی از روشهای درمانی نوین در مداخلات خواب استفاده از تحریک مستقیم فراجمجمهای است. پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی تحریک مستقیم فراجمجمهای بر تابآوری، توجه انتخابی، تمرکز و تلاشمندی در مبتلایان به بیخوابی صورت گرفت. روش: طرح پژوهش از نوع نیمهآزمایشی همراه با گروه کنترل با سنجش پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه سمنان در سال تحصیلی 99-1398 با تشخیص اختلال بیخوابی بود. 20 نفر به عنوان نمونه به صورت هدفمند انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمایش با گمارش تصادفی قرار گرفتند. از دستگاه تحریک مستقیم فراجمجمهای در جهت مداخله و از پرسشنامههای کیفیت خواب پیتزبورگ، تابآوری کانر و دیویدسون و آزمون D2 برای سنجش متغیرها استفاده شد. گروه آزمایش طی 10 جلسه درمانی به مدت 10 دقیقه با ولتاژ 1 میلیآمپر تحت مداخله قرار گرفت و گروه کنترل تحت مداخله شم قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد تحریک مستقیم فراجمجمهای منجر به افزایش تابآوری، توجه انتخابی و تمرکز و تلاشمندی و همچنین بهبود بیخوابی میشود. نتیجه گیری: یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که تحریک مستقیم فراجمجمهای راهبردی مؤثر در افزایش تابآوری، توجه انتخابی، تمرکز و تلاشمندی و بهبود سطح کیفیت خواب است و میتوان از آن به عنوان روشی مؤثر بهره برد.
امیر دانا؛ امیر شمس
چکیده
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی به عنوان یکی از شایعترین اختلالات رشدی-عصبشناختی در کودکان است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر مداخلات شناختی مغز بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیشفعالی است. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمهتجربی و از لحاظ هدف کاربردی است که با استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون ...
بیشتر
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی به عنوان یکی از شایعترین اختلالات رشدی-عصبشناختی در کودکان است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر مداخلات شناختی مغز بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیشفعالی است. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمهتجربی و از لحاظ هدف کاربردی است که با استفاده از طرح پیشآزمون-پسآزمون همراه با گروه کنترل انجام شد. 30 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیشفعالی در این تحقیق شرکت کردند. در مرحله پیشآزمون از تمام شرکتکنندگان آزمون توجه انتخابی بوسله آزمون اثراستروپ در دوره بیپاسخی روانشناختی به عمل آمد.سپس شرکتکنندگان به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره تجربی و کنترل تقسیم شدند. گروه تجربی به مدت 12 جلسه یک ساعته و در طی 4 هفته(هر هفته 3 جلسه) تحت مداخله تمرینات شناختی مغز قرار گرفت. در طی این مدت در گروه کنترل هیچگونه مداخلهای صورت نگرفت. پس از پایان دوره مداخله، پسآزمون گرفته شد. دادهها با تحلیل کوواریانس و نرمافزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله شناختی مغز بر توجه انتخابی متمرکز(001/0P<) و تقسیم شده (002/0P<) تأثیر دارد. نتیجه گیری: در یک نتیجهگیری کلی میتوان بیان کرد که ارائه مداخلات شناختی مغز میتواند موجب بهبود کارکردهای اجرایی از قبیل توجه انتخابی متمرکز و توجه انتخابی تقسیم شده در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی گردد. کلیدواژهها: مداخلات شناختی مغز، کارکردهای اجرایی، توجه انتخابی، اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی
سعید البوغبیش؛ ناهید شتاب بوشهری؛ افخم دانشفر؛ رسول عابدان زاده
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، ، صفحه 93-106
چکیده
مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی تسهیل و تداخل معنایی محرک اول بر زمان واکنش دوم بود. ظرفیت پردازش اطلاعاتی انسان محدود است. از راههای بررسی این محدودیت انجام تکلیف در شرایط تحریک دوگانه است. روش: برای دستیابی به اهداف این مطالعه 17 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران با میانگین سنی 54/1±45/23 سال بهصورت در دسترس انتخاب شدند. از ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی تسهیل و تداخل معنایی محرک اول بر زمان واکنش دوم بود. ظرفیت پردازش اطلاعاتی انسان محدود است. از راههای بررسی این محدودیت انجام تکلیف در شرایط تحریک دوگانه است. روش: برای دستیابی به اهداف این مطالعه 17 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران با میانگین سنی 54/1±45/23 سال بهصورت در دسترس انتخاب شدند. از شرکتکنندگان آزمون تکلیف دوگانه اثر استروپ با استفاده از دستگاه تکلیف دوگانه اثر استروپ بر دوره بیپاسخی روانشناختی گرفته شد. این آزمون شامل چهار فاصله زمانی 50، 100، 300 و 900 هزارم ثانیه بین دو محرک در سه حالت خنثی، همخوان و ناهمخوان برای محرک اول و دوم بود. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر با سطح معناداری (05/0P>) نشان داد که تسهیل در محرک اول همخوان نسبت به محرکهای خنثی و ناهمخوان باعث کاهش زمان واکنش به محرک دوم همخوان و خنثی شد. نیاز به تغییر فرایندهای توجه در تکلیف دوگانه در وضعیت محرک دوم ناهمخوان، باعث عدم تأثیر معنیدار تقدم محرک اول همخوان و خنثی بر محرک دوم ناهمخوان شد. نتیجهگیری: با توجه به این یافتهها پیشنهاد میشود که از انجام همزمان تکالیف دوگانه با ظرفیت پردازشی بالا یا تقسیم توجه در تکالیفی که خودکار نشدهاند، اجتناب نمود. همچنین، حداقل زمان لازم برای نمایش محرکها جهت آغاز فرایندهای تسهیل و تداخل معنایی، 100 هزارم ثانیه است.
رامین حبیبی کلیبر؛ جعفر بهادری خسروشاهی
دوره 2، شماره 6 ، آذر 1395، ، صفحه 27-44
چکیده
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف نقش توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری دانشآموزان انجام شد. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند که از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، نمونهای به حجم 353 نفر انتخاب شده و موردبررسی ...
بیشتر
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف نقش توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملکرد شناختی در حافظه کاری دانشآموزان انجام شد. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیهی دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل میدادند که از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، نمونهای به حجم 353 نفر انتخاب شده و موردبررسی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از آزمون استروپ، اضطراب امتحان اسپیلبرگر، مقیاس وکسلر و آزمون n-back استفاده شد. از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (همزمان) برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که حافظه کاری با زمان توجه انتخابی رابطه مثبت و معنادار و با خطا رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین بین اضطراب امتحان با حافظه کاری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. از سویی بین عملکردهای شناختی محاسبات، تنظیم تصویر و طراحی مکعبها با حافظه کاری رابطه مثبت وجود دارد. بین گنجینه لغات با حافظه کاری رابطهای مشاهده نشد. از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نمرات متغیرهای پیشبین (توجه انتخابی، اضطراب امتحان و عملکردهای شناختی)، 19% از تغییرات حافظه کاری را بهطور معنیداری پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: بنابراین با افزایش توجه انتخابی و عملکردهای شناختی، میتوان میزان اضطراب امتحان را کاهش داده و از این طریق حافظه کاری دانشآموزان را بهبود بخشید.