محیا عبدیان؛ حسین ابراهیمی مقدم؛ هائیده صابری
چکیده
هدف: اختلال نقص توجه-بیشفعالی اختلالی شایع در کودکان است که با بیتوجهی و تکانشگری مشخص میشود. هدف این پژوهش مقایسهی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای در دو ناحیهی پشتی-جانبی پیش پیشانی و گیجگاهی-آهیانهای بر نظریه ذهن درکودکان مبتلا به نقص توجه– بیشفعالی بود. روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون ...
بیشتر
هدف: اختلال نقص توجه-بیشفعالی اختلالی شایع در کودکان است که با بیتوجهی و تکانشگری مشخص میشود. هدف این پژوهش مقایسهی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای در دو ناحیهی پشتی-جانبی پیش پیشانی و گیجگاهی-آهیانهای بر نظریه ذهن درکودکان مبتلا به نقص توجه– بیشفعالی بود. روش: این پژوهش به روش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعهی آماری شامل دانش آموزان دارای نقص توجه-بیشفعالی در شهر تهران در سال1401بود که از بین آنها ۴۵ نفر با تشخیص اولیه اختلال نقص توجه-بیشفعالی با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه۱۵نفریِ تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای در ناحیه پشتی-جانبی پیش پیشانی، تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای ناحیه گیجگاهی-آهیانهای و گروه کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای در دو ناحیهی عنوان شده در۱0جلسه با شدت جریان1میلی آمپر و مدت زمان20دقیقه دردو گروه برای کودکان استفاده شد. برای سنجش نظریه ذهن از پرسشنامهی استرینمن وآزمون ذهن خوانی از طریق چشم بارون کوهن استفاده گردید. یافتهها: آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه سه گروه در نظریه ذهن و در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری انجام شد. هر دو مداخله در سطح001/0معنیدار و بر نظریه ذهن اثربخش بود. تحریک ناحیه گیجگاهی-آهیانهای نظریه ذهن را افزایش داد اما اثربخشیِ تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای در ناحیهی پشتی-جانبی پیش پیشانی بر نظریه ذهن بیشتر بود. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش، این مداخلات بر نظریه ذهن اثرگذاربوده ومیتواند به عنوان درمان مکمل برای کودکان دارای نقص توجه-بیشفعالی مورد استفاده قرار گیرد.
راضیه زاهدی؛ امین رفیعی پور؛ صفیه بهزادی؛ ناهید خانبابائی
چکیده
هدف: از آن جایی که مشکلات بینفردی و نقایص شناختی تاثیر قابل توجهی بر زندگی مبتلایان به اختلال اسکیزوفرنی و اختلال شخصیت مرزی ایفا می کند، هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و توانش نظریه ذهن در این بیماران با افراد بهنجاراست. روش: این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقایسه ای است که طی آن عملکرد اجرایی و توانش نظریه ذهن در بین ...
بیشتر
هدف: از آن جایی که مشکلات بینفردی و نقایص شناختی تاثیر قابل توجهی بر زندگی مبتلایان به اختلال اسکیزوفرنی و اختلال شخصیت مرزی ایفا می کند، هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و توانش نظریه ذهن در این بیماران با افراد بهنجاراست. روش: این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقایسه ای است که طی آن عملکرد اجرایی و توانش نظریه ذهن در بین 3 گروه مقایسه شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام بیماران سرپایی و بستری مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و اسکیزوفرنی که در سال 1397 به مرکز روانپزشکی بیمارستان امام حسین تهران مراجعه کرده بودند، و به روش نمونه گیری در دسترس از بین آن ها تعداد 74 نفر انتخاب شدند. آزمون های دسته بندی ویسکانسین و آزمون ذهن خوانی از روی تصاویر چشم در جلسه های انفرادی برای تمام آزمودنی ها اجرا شد و در نهایت با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در سطح معناداری(001/0>P) بین گروه بیماران اسکیزوفرنی و اختلال شخصیت مرزی با افراد بهنجار در کارکردهای اجرایی و توانش نظریه ذهن تفاوت وجود دارد و همچنین بین تعداد طبقات تکمیل نشده و پاسخ های صحیح از زیر مقیاس های کارکردهای اجرایی و توانش نظریه ذهن در بین بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی اسکیزوفرنی در سطح(05/0>P) تفاوت وجود دارد و بیماران اسکیزوفرنی ضعیف تر از بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی هستند. نتیجه گیری: کارکردهای اجرایی و توانش نظریه ذهن در بیماران اسکیزوفرنی ضعیف تر از بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و گروه بهنجار است و شدت بیماری در عملکرد کارکردهای اجرایی و توانش نظریه ذهن تاثیر دارد.
سیامک داداشی؛ عزت اله احمدی؛ حسن بافنده قراملکی
دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، ، صفحه 139-158
چکیده
مقدمه: اختلال شخصیت مرزی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است. ویژگی اساسی اختلال شخصیت مرزی یک الگوی فراگیر بیثباتی روابط بین فردی، تصور خود، تمایلات و تکانشگری علامت دار است که از اوایل بزرگسالی شروع میشود و در انواع زمینه ها موجود است. با این حال، شواهدی وجود دارد که تغییرات عصب روانشناختی در ویژگیهای بالینی ...
بیشتر
مقدمه: اختلال شخصیت مرزی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی است. ویژگی اساسی اختلال شخصیت مرزی یک الگوی فراگیر بیثباتی روابط بین فردی، تصور خود، تمایلات و تکانشگری علامت دار است که از اوایل بزرگسالی شروع میشود و در انواع زمینه ها موجود است. با این حال، شواهدی وجود دارد که تغییرات عصب روانشناختی در ویژگیهای بالینی این بیماران نقش مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف بدکارکردیهای عصب روانشناختی و نقص نظریه ذهن در افراد با رگه های اختلال شخصیت مرزی و عادی انجام گرفت. روش: تعداد 30 نفر از دانشجویان با رگه های اختلال شخصیت مرزی و 30 نفر از دانشجویان عادی با پرسشنامه شخصیت مرزی(BPI) انتخاب شدند. سپس آزمون دسته بندی کارتهای ویسکانسین، پرسشنامه تکانشگری بارت، آزمون بلوکهای کرسی، آزمون ریسک پذیری بادکنکی و آزمون ذهنخوانی از روی تصاویر چشم بر روی هر دو گروه اجرا شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA)نشان داد که بین دوگروه در متغیرهای انعطاف پذیری شناختی، تکانشگری، حافظه کاری دیداری فضایی و نظریه ذهن تفاوت معنی داری وجود دارد(0001/0> p)، در حالیکه در تصمیم گیری مخاطره آمیز تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده نشد(58/0= p ). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که افراد با رگه های اختلال شخصیت مرزی نقایصی را در انعطاف پذیری شناختی، تکانشگری، حافظه کاری دیداری فضایی و نظریه ذهن نشان می دهند.