با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
اثربخشی تمرین‌های مبتنی بر مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی در نرم‌افزار کاپیتان‌لاگ بر بهبود عملکرد حافظه بزرگسالان

مریم ابراهیم پور؛ صدیقه رضایی دهنوی

دوره 6، شماره 23 ، اسفند 1399، ، صفحه 59-72

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.53431.1558

چکیده
  مقدمه: حافظه برای ذخیره و کدگذاری اطلاعات، تفکر، استدلال، سازمان‌دهی، ارزیابی و سایر فعالیت‌های شناختی و فراشناختی ضروری است، لیکن راهکارهای ارتقاء این سازه در بزرگسالان کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین‌های مبتنی بر مهارت‌های عصب روان شناختی در نرم‌افزار کاپیتان لاگ بر بهبود عملکرد حافظه ...  بیشتر

بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی پاول بر بهبود کارکرد های اجرایی، حافظه و توجه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه

مهدی صحراگرد؛ احمد علی پور؛ حسین زارع؛ رسول روشن

دوره 6، شماره 21 ، شهریور 1399، ، صفحه 9-26

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.31762.1145

چکیده
  هدف: هدف از این مطالعه اثربخشی توانبخشی شناختی به شیوه پاول بر بهبود کارکردهای اجرایی، حافظه و توجه جانبازان مبتلاء به اختلال PTSD است. روش: این مطالعه بر روی 24 جانباز مبتلا به اختلال PTSD در قالب دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جهت اجرای این پژوهش از آزمون­های PSSI، آزمون کارت­ های ویسکانسین، آزمون استروپ و آزمون حافظه فعال استفاده گردید. ...  بیشتر

اثربخشی قابلیت محیط (فراهم‌سازها) روی مهارت‌های فراشناختی کودکان دارای اختلالات ذهنی

مرتضی همایون نیا؛ محمود شیخ؛ رسول حمایت طلب؛ شهناز شهربانیان؛ علیرضا همایونی

دوره 4، شماره 14 ، آذر 1397، ، صفحه 59-72

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.42103.1361

چکیده
  مقدمه:هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر قابلیت محیط (فراهم‌سازها) روی مهارت‌های فراشناختی کودکان دارای اختلالات ذهنی 6 تا 9 ساله بود. این تحقیق کاربردی و از نوع نیمه تجربی )مداخله‌ای( بود. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دارای اختلال ذهنی 6 تا 9 ساله شهرستان بابل در سال1396 بودند با توجه به امکانات و همکاری مدیران و معلمان مدارس ...  بیشتر

اثربخشی تحریک فراجمجمه‌ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (tDCS ) بر حافظه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه

محمد صادق رجائی پور؛ محسن سعیدمنش

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، ، صفحه 67-84

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تحریک فراجمجمه­ ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر حافظه دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع   نیمه­ آزمایشی پیش­ آزمون_پس­ آزمون همراه با گروه کنترل است .بدین­ منظور از میان دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری که واجد شرایط ...  بیشتر

تأثیر بازتوانی شناختی بر عملکرد توجه متمرکز ـ پراکنده و حافظه کاری در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن

منصور بیرامی؛ یزدان موحدی؛ اسماعیل احمدی

دوره 3، شماره 8 ، خرداد 1396، ، صفحه 9-28

چکیده
  مقدمه: مشکلات خواندن و ناتوانی در محاسبات ریاضی یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی است که کودکان دچار ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی تأثیر بازتوانی شناختی بر عملکرد توجه و حافظه در دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و خواندن انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر به‌صورت نیمه آزمایشی با سه گروه آزمودنی بود. جامعه ...  بیشتر