ندا حسینیان؛ احمد علی پور؛ علیرضا آقایوسفی؛ شهناز نوحی؛ مریم خلیلی نژاد؛ حکیمه آقایی
دوره 3، شماره 10 ، آذر 1396، ، صفحه 81-92
چکیده
مقدمه: این تحقیق با هدف بررسی رابطه سمت شکایات جسمانی و علایم افسردگی در افراد راست دست و چپ دست انجام شده است. روش: دراین تحقیق علی ـ مقایسه ای 120 دانشجوی دختر با میانگین سنی 25 سال و 5 ماه انتخاب شدند که ازاین تعداد 60 نفرراست دست و 60 نفرچپ دست بودهاند. افراد چپ دست به شیوه در دسترس وافراد راست دست به صورت تصادفی ازهمان کلاسهایی که نمونههای ...
بیشتر
مقدمه: این تحقیق با هدف بررسی رابطه سمت شکایات جسمانی و علایم افسردگی در افراد راست دست و چپ دست انجام شده است. روش: دراین تحقیق علی ـ مقایسه ای 120 دانشجوی دختر با میانگین سنی 25 سال و 5 ماه انتخاب شدند که ازاین تعداد 60 نفرراست دست و 60 نفرچپ دست بودهاند. افراد چپ دست به شیوه در دسترس وافراد راست دست به صورت تصادفی ازهمان کلاسهایی که نمونههای چپ دست برگزیده شده بودند انتخاب گردیدند. دانشجویان راست دست وچپ دست به دوگروه افسرده وغیرافسرده تقسیم گردیدند. برای گردآوری اطلاعات ازپرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28)، پرسشنامه دست برتری ادینبورگ وفرم ارزیابی شکایات جسمانی محقق ساخته بهره گرفته شد. برای تحلیل دادهها از روش رگرسیون لجستیک دوجملهای استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان دادند که نمره نشانههای جسمانی افراد راست دست وچپ دست به طورمعنیداری با شکایات جسمانی طرف چپ بدن رابطه دارند. همچنین این تحقیق نشان داد که تفاوت معنیداری بین نمره افسردگی ونمره نشانههای جسمانی افراد راست دست وافراد چپ دست وجود ندارد . نتیجهگیری: باتوجه به شیوع بالای شکایات جسمانی درطرف چپ بدن دردانشجویان راست دست وچپ دست افسرده میتوان وجود این شکایات درسمت چپ بدن را به عنوان علامت افسردگی درنظرگرفت.
حدیث غلامپور؛ محمدرضا دوستان
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، ، صفحه 47-62
چکیده
مقدمه: با توجه بااینکه تکالیف هماهنگی دودستی امری روزمره و غالب است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دست برتری و دشواری تکلیف هماهنگی دودستی بر امواج مغزی نواحی حرکتی اولیه و ناحیه حرکتی مکمل (نقاط C3 و C4) بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است؛ که در آن تعداد 10 زن راستدست و 10 زن چپدست با میانگین سنی 8/42 بهصورت هدفمند انتخاب شدند. ...
بیشتر
مقدمه: با توجه بااینکه تکالیف هماهنگی دودستی امری روزمره و غالب است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دست برتری و دشواری تکلیف هماهنگی دودستی بر امواج مغزی نواحی حرکتی اولیه و ناحیه حرکتی مکمل (نقاط C3 و C4) بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است؛ که در آن تعداد 10 زن راستدست و 10 زن چپدست با میانگین سنی 8/42 بهصورت هدفمند انتخاب شدند. تمامی شرکتکنندگان پنج تکلیف هماهنگی دودستی با دشواری متفاوت را انجام دادند. در حین انجام تکالیف هماهنگی دودستی فعالیت امواج مغزی ناحیه C3 و C4 توسط دستگاه EEG اندازهگیری شد. یافتهها: طبق نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون تعقیبی تی مستقل در ناحیه C3 بین گروه راستدست و چپدست هنگام حالت استراحت در توان موج گاما تفاوت معنیداری بود. همچنین در ناحیه C4 بین گروه راستدست و چپدست در سطوح دشواری 4 و 5 تکلیف هماهنگی دودستی در توان موج دلتا در ناحیه C4 تفاوت معنیدار وجود داشت. نتیجهگیری: فعالیت بیشتر در نواحی حرکتی اولیه و ناحیه حرکتی مکمل (نقاط C3 و C4) حین انجام تکلیف هماهنگی دودستی صورت گرفته است و این فعالیت بیشتر امواج در این نواحی با افزایش پیچیدگی تکلیف و دشوارتر شدن آن نیز افزایش یافته است. همچنین این یافتههای نقش ناحیه حرکتی اولیه و همچنین ناحیه حرکتی مکمل در حرکات هماهنگی دودستی را نشان میدهد.
سمیه رضایی منش؛ ناهید شتاب بوشهری؛ پروانه شفیع نیا؛ محمدرضا دوستان
دوره 2، شماره 6 ، آذر 1395، ، صفحه 107-122
چکیده
مقدمه: ظرفیت آمادهسازی در طول زمان به معنی عدم کاهش اطمینان در مورد وقایع مهمی که در آینده رخ خواهد داد، است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آمادهسازی زمانی و دست برتری برکنش عصب ـ روانشناختی (زمان واکنش) بود. روش: روش اجرای این تحقیق نیمه تجربی بود که بهوسیله نرمافزار محقق ساخته انجام گرفت. شرکتکنندگان این پژوهش 40 نفر از دانشجویان ...
بیشتر
مقدمه: ظرفیت آمادهسازی در طول زمان به معنی عدم کاهش اطمینان در مورد وقایع مهمی که در آینده رخ خواهد داد، است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آمادهسازی زمانی و دست برتری برکنش عصب ـ روانشناختی (زمان واکنش) بود. روش: روش اجرای این تحقیق نیمه تجربی بود که بهوسیله نرمافزار محقق ساخته انجام گرفت. شرکتکنندگان این پژوهش 40 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه دست برتری چپ و راست قرا گرفتند. پرسشنامه دست برتری ادینبورگ در مورد آنها اجرا شد. دادهها با استفاده از طرح تحلیل واریانس درونگروهی با اندازهگیری تکراری و نیز از آزمون تعقیبی بونفرونی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که پیش دورههای خیلی کوتاه (5/0) و خیلی بلند (5/3) باعث افزایش زمان واکنش میگردد و نیز چپدستان زمان واکنش کوتاهتری نسبت به راستدستان داشتند. نتیجهگیری: الگوی پایدار دست راست و چپ برای کنترل حرکت و بهکارگیری استراتژی کنترل حرکت متفاوت هستند. احتمالاً علت این تفاوتها این است که مؤلفههای حرکتی مختلف در دو نیمکرهی مغزی بهصورت اختصاصی پردازش میشوند. همچنین جهت آمادهسازی افراد برای اجرای مهارتهای مختلف بهتر است از پیش دورههای خیلی کوتاه و خیلی بلند اجتناب کرد.
احمد علیپور؛ سکینه جولائیها؛ رضا رنجبران؛ نازیلا ایوانی
دوره 2، شماره 5 ، شهریور 1395، ، صفحه 25-38
چکیده
مقدمه: عادتهای شمارش انگشتان در کودکان بر نحوه یادگیری ایشان در کلاس درس و زندگی روزمره تأثیرگذار است. هدف این پژوهش بهمنظور تعیین اثر دست برتری و تفاوتهای جنسیتی در عادتهای شمارش اعداد با انگشتان دانشآموزان ابتدایی صورت گرفت. روش: تعداد 74 نفر از دانشآموزان ابتدایی شهرستان پاکدشت (47 پسر و 27 دختر) به روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
مقدمه: عادتهای شمارش انگشتان در کودکان بر نحوه یادگیری ایشان در کلاس درس و زندگی روزمره تأثیرگذار است. هدف این پژوهش بهمنظور تعیین اثر دست برتری و تفاوتهای جنسیتی در عادتهای شمارش اعداد با انگشتان دانشآموزان ابتدایی صورت گرفت. روش: تعداد 74 نفر از دانشآموزان ابتدایی شهرستان پاکدشت (47 پسر و 27 دختر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای (برای کودکان راستدست) و همچنین روش نمونهگیری در دسترس (برای کودکان چپدست) انتخاب شدند و با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه چاپمن (چاپمن و چاپمن 1987) ازنظر عادات و الگوهای شمارش اعداد موردبررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون مجذور خی نشان داد که اثر دست برتری بر همه مؤلفههای عادتهای شمارش اعداد با انگشتان (دست شمارنده، نوع شمارش، جهت شمارش و انگشت شمارش) معنادار است. همچنین نتایج نشان داد که اثر جنسیت در سه مؤلفه از عادتهای شمارش اعداد با انگشتان (دست شمارنده، نوع شمارش و انگشت شمارش) معنادار است و در مؤلفه جهت شمارش معنادار نیست. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان استنباط نمود که دست برتری و جنسیت اثر معناداری بر عادتهای شمارش اعداد با انگشتان دانشآموزان ابتدایی دارد.
احمد علیپور؛ فاطمه امینی؛ حسن ذکاوت
دوره 1، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 88-102
چکیده
مقدمه: جانبی شدن مغز با کارکردهای شناختی در ارتباط است. لذا انتظار میرود که دست برتری بهعنوان یکی از نتایج جانبی شدن با عملکرد شناخت خلاق در ارتباط باشد. این پژوهش بهمنظور مقایسه مؤلفههای خلاقیت بین دانشآموزان راستدست، چپدست و دوسو توان انجام شد. روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان ...
بیشتر
مقدمه: جانبی شدن مغز با کارکردهای شناختی در ارتباط است. لذا انتظار میرود که دست برتری بهعنوان یکی از نتایج جانبی شدن با عملکرد شناخت خلاق در ارتباط باشد. این پژوهش بهمنظور مقایسه مؤلفههای خلاقیت بین دانشآموزان راستدست، چپدست و دوسو توان انجام شد. روش: در این مطالعه علی- مقایسهای، جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهرستان لامرد و مهر در نیم سال دوم سال تحصیلی 1393-1392 میباشند. برای انتخاب گروههای هدف از دو شیوه نمونهگیری استفاده شد. گروه راستدستها 40 دانشآموز به شیوه تصادفی چندمرحلهای و گروه چپدستها و دوسو توانها هرکدام جداگانه 40 دانشآموز به شیوه در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها در این پژوهش به دو پرسشنامه ادینبورگ و خلاقیت پاسخ دادند. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل مانوا بر روی میانگین نمرههای خلاقیت و مؤلفههای آن در دانشآموزان نشان داد که میانگین خلاقیت و مؤلفههای سیالی و ابتکار دانشآموزان راستدست بهطور معناداری پایینتر از دانشآموزان چپدست است و همچنین میانگین خلاقیت و مؤلفههای سیالی، ابتکار و انعطافپذیری دانشآموزان راستدست بهطور معناداری پایینتر از دانشآموزان دوسو توان است. نتیجهگیری: خلاقیت و مؤلفههای آن در افراد دوسو توان و چپدست نسبت به راستدستها بالاتر است، لذا میتوان گفت که تحریک نیمکره راست و تعامل بیشتر دو نیمکره در خلاقیت افراد تأثیرگذارند.