عصب روانشناسی
سارا رهنما؛ محسن سعید منش؛ فرنگیس دمهری
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر تکالیف تعادلی-شناختی از راه دور بر بهبود کارکردهای اجرایی و کاهش علائم رفتاری کودکان دارای ADHD بود. طرح نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی 8 تا 12 سال بودند که با روش نمونه گیری در دسترس 30 ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر تکالیف تعادلی-شناختی از راه دور بر بهبود کارکردهای اجرایی و کاهش علائم رفتاری کودکان دارای ADHD بود. طرح نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی 8 تا 12 سال بودند که با روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر انتخاب و با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایشی(15نفر) و کنترل(15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کانرز نسخه والدین (1960)، پرسشنامه مشکلات رفتاری کوای و پترسون (1987)، کارکرد اجرایی بریف (2000) بود. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای در قالب هفته ای دو جلسه، با استفاده از بسته توانبخشی شناختی مبتنی بر تکالیف تعادلی-شناختی باران آموزش داده شد ولی گروه کنترل مداخله ای دریافت ننمودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) برای اندازهگیری اثربخشی توانبخشی شناختی از راه دور با بهره گیری از نرم افزار SPSS-26 انجام گردید. یافتهها نشان داد که توانبخشی شناختی از راه دور مبتنی بر تکالیف تعادلی-شناختی (952/82F= و سطح معناداری کوچکتر یا مساوی (0.05) تاثیر معناداری بر مولفه کارکردهای اجرایی دارد. همچنین یافتهها نشان داد که توانبخشی شناختی از راه دور مبتنی بر تکالیف تعادلی-شناختی (829/57F= و سطح معناداری کوچکتر یا مساوی (0.05) تاثیر معناداری دارد. بنابراین نتیجهگیری شد که توانبخشی شناختی مبتنی بر تکالیف تعادلی-شناختی از راه دور بر بهبود کارکردهای اجرایی و کاهش علائم رفتاری کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی تاثیر دارد.
محمد اورکی؛ مهین فکرتی؛ حسین زارع؛ احمد علیپور
چکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی مقایسه تاثیر درمان فراشناختی و تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای(TMS) بر کارکردهای اجرایی و حافظه کاری در مبتلایان به افسردگی اساسی انجام گرفت، روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دوره سه ماهه بود. آزمودنی ها به سه گروه آزمایشی تقسیم شدند، متغیرهای مستقل در گروه آزمایشی ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی مقایسه تاثیر درمان فراشناختی و تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای(TMS) بر کارکردهای اجرایی و حافظه کاری در مبتلایان به افسردگی اساسی انجام گرفت، روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دوره سه ماهه بود. آزمودنی ها به سه گروه آزمایشی تقسیم شدند، متغیرهای مستقل در گروه آزمایشی اول درمان فراشناختی و در گروه آزمایش دوم تحریک مغناطیسی فراجمجه ای(TMS) و در گروه سوم هر دو متغیر نام برده اعمال شدند. حجم کلی نمونه 45 نفر بود که از بین این تعداد 15 نفر به صورت تصادفی در گروه درمان فراشناختی، 15 نفر در گروه درمان تحریک مغناطیسی فراجمجه ای و 15 نفر در گروه درمان ترکیبی گمارده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه افسردگی هامیلتون، پرسشنامه n- back، آزمون کارته ای ویسکانسین، و پرسشنامه فراشناخت استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیقات حاکی از آن بود که درمان فراشناختی و تحریک مغناطیسی مغز بر کارکردهای اجرایی و حافظه کاری در مبتلایان به افسردگی موثر است. نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که درمان ترکیبی فراشناخت و تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای می تواند اثر مثبت و موثری بر حافظه کاری و کارکردهای اجرایی بیماران مبتلا به افسردگی بگذارد.
علی مصطفائی؛ محمد اورکی
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخلات ایمن سازی روانی بر مهارت های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری از جمله(کمبود توجه و تکانشگری) براساس مدل مایکنیام انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیشآزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونه ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخلات ایمن سازی روانی بر مهارت های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری از جمله(کمبود توجه و تکانشگری) براساس مدل مایکنیام انجام گرفت. روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی است که در آن از طرح پیشآزمون پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. به این منظور با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از بین کودکان 7 تا 12 ساله شاغل به تحصیل در مدارس ابتدایی و مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی شهر ارومیه، تعداد 30 کودک انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش(15نفر) و کنترل(15نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی ده جلسه 1ساعته(دو روز در هفته) تحت آموزش ایمن سازی روانی مدل مایکنبام قرار گرفتند. داده ها به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش ایمن سازی روانی بر مهارت های عصب روانشناختی(توجه، کارکردهای اجرایی، زبان، یادگیری، و خواندن) و نشانگان رفتاری(کمبود توجه و تکانشگری) کودکان دارای اختلال کمبود توجه / بیش فعالی تأثیر معنادار داشته است (05/0>P). ضمن این که آموزش ایمن سازی روانی بر عملکرد پردازش بینایی- فضایی کودکان بیش فعال موثر نبوده است. نتیجه گیری: براساس یافته های حاصل از این پژوهش، می توان آموزش ایمن سازی روانی براساس مدل مایکنبام را به عنوان روشی کارآ برای بهبود مهارت های عصب روانشناختی و نشانگان رفتاری کودکان با اختلال کمبود توجه/بیش فعالی مورد استفاده قرار داد.
علی مصطفائی؛ محمد اورکی؛ انور نیک نام
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تأثیر بازیهای توجهی بر خودتنظیمی و کارکرد اجرایی دانش آموزان مضطرب است. روش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی کودکان پسر9تا11 ساله مدارس ابتدایی شهر بوکان در سال تحصیلی 97-96 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تأثیر بازیهای توجهی بر خودتنظیمی و کارکرد اجرایی دانش آموزان مضطرب است. روش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش، شامل تمامی کودکان پسر9تا11 ساله مدارس ابتدایی شهر بوکان در سال تحصیلی 97-96 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و با استفاده از پرسشنامه اضطراب کودکان 30 نفر از دانشآموزان انتخاب و با روش تصادفی ساده به دو گروه آزمایش(15=n) و کنترل (15=n) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت ده جلسه در معرض بستهی مداخلات مبتنی بر بازیهای توجهی قرار گرفت و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. به منظور سنجش تأثیر مداخله پرسشنامه خودتنظیمی پینتریج و دی گروت، کارکرداجرایی کانرز و مقیاس اضطراب بالینی اسپیلبرگر قبل و بعد از تشکیل جلسات آموزشی بر روی گروههای کنترل و آزمایش اجرا گردید. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس یک طرفه نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ خودتنظیمی و کارکرد اجرایی تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین متغیر اضطراب گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، از پیشآزمون تا پس آزمون کاهش داشته است و این نشان دهنده این موضوع است که مداخلات مؤثر بوده است و شدت اختلال اضطراب کمتر شده است. نتیجه گیری: بازی توجهی را میتوان به عنوان یک روش اثربخش در کنار سایر روشهای درمانی بر افزایش خودتنظیمی و بهبود کارکرد اجرایی دانش آموزان مضطرب به کار برد.
زهرا کرمانی مامازندی؛ محمدعلی محمدی فر؛ سیاوش طالع پسند؛ محمود نجفی
دوره 3، شماره 11 ، اسفند 1396، ، صفحه 71-90
چکیده
مقدمه: هدف مطالعه حاضر اثربخشی آموزش نوروفیدبک در بهبود کارکردهای اجرایی توجه و انعطافپذیری شناختی در دانشجویان ورزشکار بود. روش: بدین منظور 40 دانشجوی پسر رشته تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگزین شدند. گروه اول به عنوان گروه آزمایش، 16 جلسه آموزش نوروفیدبک (2 جلسه در هفته) دریافت کردند و گروه دوم (گواه) ...
بیشتر
مقدمه: هدف مطالعه حاضر اثربخشی آموزش نوروفیدبک در بهبود کارکردهای اجرایی توجه و انعطافپذیری شناختی در دانشجویان ورزشکار بود. روش: بدین منظور 40 دانشجوی پسر رشته تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگزین شدند. گروه اول به عنوان گروه آزمایش، 16 جلسه آموزش نوروفیدبک (2 جلسه در هفته) دریافت کردند و گروه دوم (گواه) هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل آزمون رایانهای توجه استروپ پیچیده و آزمون رایانهای انعطافپذیری شناختی ویسکانسین بود. دادههای حاصل از پژوهش با روش تحلیل کواریانس تک متغیری و چند متغیری و با استفاده از نرم افزار spss.19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که گروه آزمایش دارای برتری به لحاظ آماری (01/0p
سوران رجبی؛ محسن نظرپور؛ فاطمه تابناک
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، ، صفحه 9-24
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری ذهن، بازداری و توجه پیوسته) در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دختر است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان خورموج هستند که در سال 94 – 95 تحصیل کردهاند. نمونه پژوهش شامل 117 نوجوان دختر مقطع متوسطه دوم است که با استفاده ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری ذهن، بازداری و توجه پیوسته) در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دختر است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان خورموج هستند که در سال 94 – 95 تحصیل کردهاند. نمونه پژوهش شامل 117 نوجوان دختر مقطع متوسطه دوم است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. ابزارهای پژوهش مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، نرمافزارهای ویسکانسین، استروپ و عملکرد پیوسته میباشند. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که انعطافپذیری و بازداری پیشبینی کننده سرزنش خود؛ انعطافپذیری، بازداری و توجه پیوسته پیشبینی کننده نشخوارگری؛ انعطافپذیری شناختی و بازداری شناختی پیشبینی کننده راهبرد تمرکز مجدد مثبت؛ انعطافپذیری شناختی و توجه پیوسته، پیشبینی کننده ارزیابی مجدد و توجه پیوسته و بازداری پیشبینی کننده توسعه دیدگاه بوده است. همچنین بازداری شناختی توانسته است که میزان فاجعه سازی را در نوجوانان گروه نمونه پیشبینی کند. نتیجهگیری: این نتایج رهنمودهایی بهمنظور بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با استفاده از کارکردهای اجرایی را ارائه میدهد.
احمد علی پور؛ سمیرا حسن زاده پشنگ؛ افشین صابری
دوره 2، شماره 4 ، خرداد 1395، ، صفحه 9-30
چکیده
ازآنجاکه نقایص شناختی تأثیر قابلملاحظهای بر زندگی مبتلایان به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی ایفا میکند، هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت کارکرد اجرایی و توجه در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی نوع یک مزمن و حاد و مقایسه عملکرد آنها با گروه غیربیمار است. روش: این مطالعه یک پژوهش توصیفی ـ مقایسهای است که طی آن عملکرد ...
بیشتر
ازآنجاکه نقایص شناختی تأثیر قابلملاحظهای بر زندگی مبتلایان به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی ایفا میکند، هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت کارکرد اجرایی و توجه در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی نوع یک مزمن و حاد و مقایسه عملکرد آنها با گروه غیربیمار است. روش: این مطالعه یک پژوهش توصیفی ـ مقایسهای است که طی آن عملکرد اجرایی در بین پنج گروه مقایسه شد. جامعه آماری شامل تمام بیماران سرپایی و بستری مبتلا به اسکیزوفرنی حاد و مزمن و اختلال دوقطبی نوع یک حاد و مزمن در اپیزود مانیک است که به مرکز روانپزشکی شفای رشت مراجعه کردهاند. نمونهگیری بهصورت در دسترس در سالهای 1393 ـ 1394 و به تعداد 60 آزمودنی مرد انتخاب شدند. دامنه سنی آزمودنیها 16 تا 50 سال بود و در متغیرهای جنس، سن، میزان تحصیلات بهصورت گروهی همتاسازی شدند. آزمونهای برج لندن و استروپ در جلسههای انفرادی برای تمامی آزمودنیها اجرا شد و درنهایت دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در سطح معناداری (05/0 p£) بین گروه بیماران اسکیزوفرنی مزمن و حاد با بیماران دوقطبی نوع یک مزمن و حاد در اپیزود مانیک و افراد غیربیمار در آزمونهای استروپ و برج لندن تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: کارکرد اجرایی و نارسایی توجه در بیماران اسکیزوفرنی ضعیفتر از بیماران دوقطبی نوع یک و افراد غیر بیماراست و مزمن شدن بیماری در این اختلالات تأثیر زیادی بر کارکرد اجرایی و نارسایی توجه دارد.