با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
مقاله پژوهشی
بررسی ارتباط بین هیجانات چهره و امواج الکتروعصبی مغز

داود حسین آبادی ساده؛ حمیدرضا سعیدنیا؛ پیتر استایدل؛ کامبیز حیدرزاده

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، صفحه 9-20

چکیده
  مقدمه: هیجان انسان یک موضوع بنیادی است که محققان همواره برای اندازه­گیری و تشخیص آن با توجه به تکنولوژی موجود دچار مشکل بوده­اند، لذا هدف پژوهش حاضر بررسی امواج مغزی با تشخیص احساسات انسانی است تا بتوان بر اساس آن کیفیت و دقت تشخیص هیجان را افزایش داد. روش: روش تحقیق از نوع اکتشافی_آزمایشگاهی است به این صورت که با     به­کارگیری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بهبود حافظه بینایی و فضایی در نتیجه تمرینات نوروفیدبک با تأکید بر کاهش موج بتا و افزایش موج SMR

راضیه هژبرنیا؛ شهزاد طهماسبی بروجنی

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، صفحه 21-34

چکیده
  تمرینات نوروفیدبک به­ عنوان یک ابزار مفید و ارزان برای تقویت و افزایش بهبود در انواع حافظه شناخته شده است، با این حال تاکنون تأثیر آن بر حافظه بینایی و فضایی بررسی نشده است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بهبود حافظه بینایی و فضایی در نتیجه تمرینات نوروفیدبک با تأکید بر کاهش موج بتا و افزایش موج SMR بود. روش: طرح تحقیق حاضر از نوع درون­ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر دستورالعمل‌های مختلف کانون توجه بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه در دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر

رسول عابدان زاده؛ سید کاوس صالحی؛ کبری جوادیان

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، صفحه 35-46

چکیده
  مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی دستورالعمل­ های مختلف کانون توجه­ درونی و توجه­ بیرونی دور و نزدیک بر یادگیری مهارت پرتاب از بالای شانه در دانش­ آموزان کم­ توان ذهنی آموزش­ پذیر بود. روش: در این پژوهش نیمه­ تجربی، 12 پسر و 6 دختر با میانگین سنی (8/0±0/13 سال) کم­ توان ذهنی بر اساس ضریب هوشی 50 تا 75 به­ صورت تصادفی انتخاب و ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی دشواری در تنظیم هیجان و وسوسه‌ مصرف بر اساس حساسیت سیستم‌های مغزی- رفتاری و سطوح احساس تنهایی

زهرا قنبری زرندی؛ جعفر حسنی؛ شهرام محمدخانی؛ محمد حاتمی

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، صفحه 47-66

چکیده
  مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه­ دشواری در تنظیم هیجان و وسوسه­ مصرف بر اساس حساسیت سیستم­ های مغزی_رفتاری و سطوح احساس تنهایی بود.روش:در این پژوهش از طرح عاملی گروه­ های نامعادل استفاده شد.جامعه­ پژوهش شامل تمامی زنان مبتلا به اعتیاد شهر کرمان بودند که در بازه­ زمانی سال 95-96 جهت ترک اعتیاد به  کلینیک­ ها و مراکز درمانی مراجعه ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی تحریک فراجمجمه‌ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی (tDCS ) بر حافظه دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه

محمد صادق رجائی پور؛ محسن سعیدمنش

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، صفحه 67-84

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی تحریک فراجمجمه­ ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(tDCS) بر حافظه دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه انجام گرفته است. روش: پژوهش حاضر از نوع   نیمه­ آزمایشی پیش­ آزمون_پس­ آزمون همراه با گروه کنترل است .بدین­ منظور از میان دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری که واجد شرایط ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی تحریک فراجمجمه‌ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS) بر بهبود توجه دیداری در دانش‌آموزان مقطع متوسطه

نیلا علمی منش؛ خدیجه اعراب شیبانی؛ حمید رضا اشرفی

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، صفحه 85-96

چکیده
  مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی تحریک فراجمجمه­ ای مغز با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی(TDCS) بر بهبود توجه دیداری در دانش­آموزان مقطع متوسطه صورت گرفته است.روش:این پژوهش نیمه­ آزمایشی و به­ صورت پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل انجام شد.جامعه آماری شامل کلیه دانش­ آموزان مقطع متوسطه منطقه­­2 شهر تهران در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی تمرینات نوروفیدبک بر توجه و عملکرد در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال

مژگان فلاح؛ یوسف مقدس تبریزی؛ حسن غرایاق زندی

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، صفحه 97-108

چکیده
  مقدمه: رسیدن به عملکرد بهینه توجه از مهم‌ترین اهداف ورزشکاران در مسابقات ورزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نوروفیدبک بر توجه و عملکرد در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال انجام شد. روش: 24 ورزشکار در هر دو جنس به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند و در دو گروه 12 نفری جای گرفتند. در پیش‌آزمون، آزمون توجه انتخابی و توزیع‌شده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش مهارت‌های توجه بر مهارت‌های عصب-روان‌شناختی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری

مریم بلوکیان؛ حمیدرضا وطن خواه

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، صفحه 109-122

چکیده
  مقدمه ناتوانی یادگیری با اختلال در فرایند توجه و یادگیری دانش‌آموزان، به مرور آنها را دچار دلزدگی و فرسودگی تحصیلی می‌کند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های توجه بر مهارت‌های عصب- روان‌شناختی و فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیریبود.روش: به منظور انجام ‌این پژوهش نمونه‌ای 30 نفره از جامعه آماری ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم از روی جمجمه بر بهبود مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی/بیش فعالی ADHD

حدیث غفاری خلیق؛ مهدیه رحمانیان؛ احمد علی پور

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، صفحه 123-138

چکیده
  مقدمه : این پژوهش به منظور بررسی کارایی تحریک الکتریکی مستقیم کورتکس مغز(tDCS) بر کاهش و بهبود مشکلات رفتاری کودکان دارای اختلال ADHD 7 الی 12 سال انجام گردید. روش: 22 نفر از کودکانی 7 الی 12 ساله که اختلال ADHD در ایشان توسط یک روانشناس یا روانپزشک تایید شده بود و یا توسط انجام مصاحبه بالینی بر اساس ملاک­های تشخیصی DSM-V و تست کانرز والدین مبتلا ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
بررسی بدکارکردی‌های عصب روانشناختی و نقص نظریه ذهن در افراد با رگه‌های اختلال شخصیت مرزی

سیامک داداشی؛ عزت اله احمدی؛ حسن بافنده قراملکی

دوره 4، شماره 13 ، شهریور 1397، صفحه 139-158

چکیده
  مقدمه: اختلال شخصیت مرزی یکی از شایع­ترین اختلالات روانپزشکی است. ویژگی اساسی اختلال شخصیت مرزی یک الگوی فراگیر بی­ثباتی روابط بین­ فردی، تصور خود، تمایلات و تکانشگری علامت­ دار است که از اوایل بزرگسالی شروع می­شود و در انواع زمینه­ ها موجود است. با این حال، شواهدی وجود دارد که تغییرات عصب روانشناختی در ویژگی­های بالینی ...  بیشتر