مقاله پژوهشی
الهام حاتمی شاه میر؛ مهدی شهبازی؛ شهزاد طهماسبی بروجنی؛ علی اکبر جابری مقدم؛ الهام شیرزاد
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، صفحه 9-26
چکیده
مقدمه: شنود هیجانی اطلاعاتی است که مشاهدهگر از طریق دیدن و شنیدن واکنشهای هیجانی شخص ثالث (مربی) در مقابل فرد دیگر (الگو) دریافت میکند. به نظر میرسد یکی از سازوکارهای مسئول این امر نورونهای آینهای باشد اما شیوه اثرگذاری شنود هیجانی بر فعالیت این دسته از نورونها روشن نیست. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شنود هیجانی ...
بیشتر
مقدمه: شنود هیجانی اطلاعاتی است که مشاهدهگر از طریق دیدن و شنیدن واکنشهای هیجانی شخص ثالث (مربی) در مقابل فرد دیگر (الگو) دریافت میکند. به نظر میرسد یکی از سازوکارهای مسئول این امر نورونهای آینهای باشد اما شیوه اثرگذاری شنود هیجانی بر فعالیت این دسته از نورونها روشن نیست. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر شنود هیجانی از الگو بر فعالیت نورونهای آینهای (سرکوب ریتم میو) بود. روش: بدین منظور 22 ورزشکار مبتدی راستدست (میانگین سنی 10/1±69/20) بهصورت داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت کردند. این شرکتکنندگان شاهد سه فیلم ویدئویی آموزش پرتاب آزاد بودند که در آن واکنش هیجانی (مثبت، خنثی و منفی) مربی و الگو نسبت به اجرای الگو نیز به نمایش درآمده بود. با استفاده از دستگاه الکتروآنسفالوگرام چهار ثبت امواج مغزی از شرکتکنندگان به عمل آمد: یک ثبت پایه با چشمان باز که بیانگر فعالیت نورونهای آینهای در حالت استراحت بود و سه ثبت حین شنود هیجانی مثبت، خنثی و منفی در سه ناحیه C3، C4 و Cz. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس درونگروهی 3×3 نشان داد ریتم میو حین هر سه حالت شنود هیجانی و در هر سه منطقه مرکزی سرکوب شد (001/0 pنتیجهگیری: بدین ترتیب یافتهها همخوان با فرضیه جاذبه در خصوص ارتباط هیجانات منفی و نیز فرضیه نیمکره راست بوده و به نظر میرسد شنود هیجانی فعالیت نورونهای آینهای را تعدیل میکند.
مقاله پژوهشی
عباسعلی حسین خانزاده؛ مونا لطیف زنجانی؛ محبوبه طاهر
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، صفحه 27-46
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آنها ...
بیشتر
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهیار بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان انجام شد. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر رشت در سال تحصیلی 94-1393 بود که از بین آنها 30 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از ویرایش چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (وکسلر، 2003)، آزمون رسمی خواندن و نارساخوانی نما (کرمینوری و مرادی، 1387) و نسخه نرمافزاری آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین (شاهقلیان و همکاران، 1390) استفاده شد. برنامه توانبخشی شناختی رایانهیار، در طی 11 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد، درحالیکه گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پسآزمون بین کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. نتایج نشان داد روش توانبخشی شناختی رایانهیار باعث بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن و مؤلفههای آنها شده است (001/0pنتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده روش توانبخشی شناختی رایانهیار با ویژگیهایی که دارد مثل رنگ صدا، حرکت، بازخورد فوری، افزایش دامنه توجه، افزایش قدرت خودتنظیمی و انگیزش دانشآموزان نارساخوان توانسته است بر بهبود کنشهای اجرایی و عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان تأثیر بگذارد.
مقاله پژوهشی
حدیث غلامپور؛ محمدرضا دوستان
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، صفحه 47-62
چکیده
مقدمه: با توجه بااینکه تکالیف هماهنگی دودستی امری روزمره و غالب است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دست برتری و دشواری تکلیف هماهنگی دودستی بر امواج مغزی نواحی حرکتی اولیه و ناحیه حرکتی مکمل (نقاط C3 و C4) بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است؛ که در آن تعداد 10 زن راستدست و 10 زن چپدست با میانگین سنی 8/42 بهصورت هدفمند انتخاب شدند. ...
بیشتر
مقدمه: با توجه بااینکه تکالیف هماهنگی دودستی امری روزمره و غالب است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر دست برتری و دشواری تکلیف هماهنگی دودستی بر امواج مغزی نواحی حرکتی اولیه و ناحیه حرکتی مکمل (نقاط C3 و C4) بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است؛ که در آن تعداد 10 زن راستدست و 10 زن چپدست با میانگین سنی 8/42 بهصورت هدفمند انتخاب شدند. تمامی شرکتکنندگان پنج تکلیف هماهنگی دودستی با دشواری متفاوت را انجام دادند. در حین انجام تکالیف هماهنگی دودستی فعالیت امواج مغزی ناحیه C3 و C4 توسط دستگاه EEG اندازهگیری شد. یافتهها: طبق نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون تعقیبی تی مستقل در ناحیه C3 بین گروه راستدست و چپدست هنگام حالت استراحت در توان موج گاما تفاوت معنیداری بود. همچنین در ناحیه C4 بین گروه راستدست و چپدست در سطوح دشواری 4 و 5 تکلیف هماهنگی دودستی در توان موج دلتا در ناحیه C4 تفاوت معنیدار وجود داشت. نتیجهگیری: فعالیت بیشتر در نواحی حرکتی اولیه و ناحیه حرکتی مکمل (نقاط C3 و C4) حین انجام تکلیف هماهنگی دودستی صورت گرفته است و این فعالیت بیشتر امواج در این نواحی با افزایش پیچیدگی تکلیف و دشوارتر شدن آن نیز افزایش یافته است. همچنین این یافتههای نقش ناحیه حرکتی اولیه و همچنین ناحیه حرکتی مکمل در حرکات هماهنگی دودستی را نشان میدهد.
مقاله پژوهشی
حسین زارع؛ رقیه محمدی قرهقوزلو
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، صفحه 63-78
چکیده
مقدمه: با توجه به اینکه مغز و ناحیه پیشانی و بخصوص قشر پره فرونتال در تصمیمگیری نقش پراهمیتی دارند و از طرفی، نقص در کارکرد ناحیه پیشانی در الکسی تایمیا نیز مطرح شده است، تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری با الکسی تایمیا انجام یافت. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ـ همبستگی است که در آن، 257 دانشجو (114 مرد و 143 زن) به ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به اینکه مغز و ناحیه پیشانی و بخصوص قشر پره فرونتال در تصمیمگیری نقش پراهمیتی دارند و از طرفی، نقص در کارکرد ناحیه پیشانی در الکسی تایمیا نیز مطرح شده است، تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط سبکهای تصمیمگیری با الکسی تایمیا انجام یافت. روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ـ همبستگی است که در آن، 257 دانشجو (114 مرد و 143 زن) به روش تصادفی چندمرحلهای از دانشگاههای پیام نور مراکز بناب و تبریز انتخاب شدند و دو پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری اسکات و بروس (1995) و الکسی تایمیا تورنتو ـ20، در مورد آنها اجرا شد. دادهها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی و چندگانه تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج بهدستآمده نقش پیشبینیکنندگی الکسی تایمیا در تبیین سبکهای تصمیمگیری عقلایی، اجتنابی و شهودی را تأیید کرد. بهگونهای که پیشبینی شد با افزایش الکسی تایمیا، سبک تصمیمگیری عقلایی افزایش و سبک تصمیمگیری اجتنابی و شهودی کاهش یابد. همچنین از بین سه عامل الکسی تایمیا، تنها عامل مؤثر بر سبک تصمیمگیری عقلایی، تفکر عینی و تنها عامل مؤثر بر سبک تصمیمگیری اجتنابی و شهودی، دشواری در تشخیص احساسات، شناسایی شد. نتیجهگیری: به نظر میرسد در اساس زیستی تصمیمگیری و الکسی تایمیا، اشتراکاتی وجود داشته باشد. این نقص بهاحتمالزیاد در کارکرد قشر پره فرونتال که در تصمیمگیری اخلاقی فعال میشود و نقص در تبادل اطلاعات از قسمت راست به قسمت چپ آن، رخ میدهد.
مقاله پژوهشی
عبدالواحد نرماشیری
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، صفحه 79-92
چکیده
مقدمه: هدف این تحقیق بررسی سوگیری ادراکی ـ شناختی مرتبط با باورهای فرا طبیعی در نیمکرههای مغزی است. با توجه به نقش نیمکرههای مغزی در عملکردهای شناختی و تخصصی شدن در کارکردهای عالی، به همین منظور ما سوگیری ادراکی ـ شناختی مرتبط با باورهای فرا طبیعی در نیمکرههای مغزی را بررسی کردیم. باورهای فرا طبیعی بهشدت با سوگیریهای ادراکی ...
بیشتر
مقدمه: هدف این تحقیق بررسی سوگیری ادراکی ـ شناختی مرتبط با باورهای فرا طبیعی در نیمکرههای مغزی است. با توجه به نقش نیمکرههای مغزی در عملکردهای شناختی و تخصصی شدن در کارکردهای عالی، به همین منظور ما سوگیری ادراکی ـ شناختی مرتبط با باورهای فرا طبیعی در نیمکرههای مغزی را بررسی کردیم. باورهای فرا طبیعی بهشدت با سوگیریهای ادراکی ـ شناختی برای تشخیص الگوهای مبهم در ارتباط است. انتظارات قبلی و تجارب یادگیری، پردازش ادراکی و سوگیری شناختی را تحت تأثیر قرار میدهد. روش: جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه کردستان بودند. 32 دانشجو (10 زن،22 مرد) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از تکلیف کامپیوتری خانه/چهره برای ارزیابی سوگیری ادراکی ـ شناختی مرتبط با باورهای فرا طبیعی، مقیاس باورهای فرا طبیعی بلکمور (1994) و پرسشنامه جانبی شدن نیمکرههای مغزی رادولف واگنر (1985) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری واریانس اندازهگیری مکرر بهره برده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که تفاوت معنیداری بین گروههای چپ مغز و دوسو برتر مغزی در سوگیری ادراکی ـ شناختی مرتبط با باورهای فرا طبیعی وجود دارد. نتیجهگیری: میتوان گفت که نیمکره راست در باورهای فرا طبیعی آن نقش دارند و نیز میتوان گفت که باورهای فرا طبیعی در پردازش ادراکی ـ شناختی تغییراتی ایجاد کنند.
مقاله پژوهشی
سعید البوغبیش؛ ناهید شتاب بوشهری؛ افخم دانشفر؛ رسول عابدان زاده
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، صفحه 93-106
چکیده
مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی تسهیل و تداخل معنایی محرک اول بر زمان واکنش دوم بود. ظرفیت پردازش اطلاعاتی انسان محدود است. از راههای بررسی این محدودیت انجام تکلیف در شرایط تحریک دوگانه است. روش: برای دستیابی به اهداف این مطالعه 17 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران با میانگین سنی 54/1±45/23 سال بهصورت در دسترس انتخاب شدند. از ...
بیشتر
مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی تسهیل و تداخل معنایی محرک اول بر زمان واکنش دوم بود. ظرفیت پردازش اطلاعاتی انسان محدود است. از راههای بررسی این محدودیت انجام تکلیف در شرایط تحریک دوگانه است. روش: برای دستیابی به اهداف این مطالعه 17 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران با میانگین سنی 54/1±45/23 سال بهصورت در دسترس انتخاب شدند. از شرکتکنندگان آزمون تکلیف دوگانه اثر استروپ با استفاده از دستگاه تکلیف دوگانه اثر استروپ بر دوره بیپاسخی روانشناختی گرفته شد. این آزمون شامل چهار فاصله زمانی 50، 100، 300 و 900 هزارم ثانیه بین دو محرک در سه حالت خنثی، همخوان و ناهمخوان برای محرک اول و دوم بود. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر با سطح معناداری (05/0P>) نشان داد که تسهیل در محرک اول همخوان نسبت به محرکهای خنثی و ناهمخوان باعث کاهش زمان واکنش به محرک دوم همخوان و خنثی شد. نیاز به تغییر فرایندهای توجه در تکلیف دوگانه در وضعیت محرک دوم ناهمخوان، باعث عدم تأثیر معنیدار تقدم محرک اول همخوان و خنثی بر محرک دوم ناهمخوان شد. نتیجهگیری: با توجه به این یافتهها پیشنهاد میشود که از انجام همزمان تکالیف دوگانه با ظرفیت پردازشی بالا یا تقسیم توجه در تکالیفی که خودکار نشدهاند، اجتناب نمود. همچنین، حداقل زمان لازم برای نمایش محرکها جهت آغاز فرایندهای تسهیل و تداخل معنایی، 100 هزارم ثانیه است.
مقاله پژوهشی
محمد اورکی؛ نپتون تهرانی
دوره 2، شماره 7 ، اسفند 1395، صفحه 107-118
چکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بایوفیدبک و درمان ترکیبی نوروبایوفیدبک بر کاهش سردرد افراد مبتلا به میگرن صورت گرفته است روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایشی با حجم نمونه 10 نفر که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابتدا از آزمودنیها پیشآزمون بهوسیله QEEG (الکتروانسفالوگرافی کمی) گرفته ...
بیشتر
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بایوفیدبک و درمان ترکیبی نوروبایوفیدبک بر کاهش سردرد افراد مبتلا به میگرن صورت گرفته است روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایشی با حجم نمونه 10 نفر که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابتدا از آزمودنیها پیشآزمون بهوسیله QEEG (الکتروانسفالوگرافی کمی) گرفته شد و سپس بهطور تصادفی در دو گروه 5 نفری بایوفیدبک و درمان ترکیبی (نوروبایوفیدبک) قرار گرفتند و هر دو گروه به مدت 20 جلسه و سه روز در هفته آموزش دریافت کردند و سپس پسآزمون از هردو گروه گرفته شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که در سطح معناداری (05/0 p£) درمان ترکیبی نوروبایوفیدبک منجر به کاهش علائم سردرد میگرن میشود دادهها با استفاده از روش کوواریانس تحلیل شدند. نتیجهگیری: این مطالعه امکان کارایی درمان ترکیبی نوروبایوفیدبک در بهبود سردرد میگرن را نشان میدهد. راهبردهای درمان جدید بدون عارضه و غیرتهاجمی برای درمان میگرن محسوب میشود.