مقاله پژوهشی
سوران رجبی؛ محسن نظرپور؛ فاطمه تابناک
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، صفحه 9-24
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری ذهن، بازداری و توجه پیوسته) در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دختر است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان خورموج هستند که در سال 94 – 95 تحصیل کردهاند. نمونه پژوهش شامل 117 نوجوان دختر مقطع متوسطه دوم است که با استفاده ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری ذهن، بازداری و توجه پیوسته) در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان دختر است. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر متوسطه شهرستان خورموج هستند که در سال 94 – 95 تحصیل کردهاند. نمونه پژوهش شامل 117 نوجوان دختر مقطع متوسطه دوم است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. ابزارهای پژوهش مقیاس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، نرمافزارهای ویسکانسین، استروپ و عملکرد پیوسته میباشند. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که انعطافپذیری و بازداری پیشبینی کننده سرزنش خود؛ انعطافپذیری، بازداری و توجه پیوسته پیشبینی کننده نشخوارگری؛ انعطافپذیری شناختی و بازداری شناختی پیشبینی کننده راهبرد تمرکز مجدد مثبت؛ انعطافپذیری شناختی و توجه پیوسته، پیشبینی کننده ارزیابی مجدد و توجه پیوسته و بازداری پیشبینی کننده توسعه دیدگاه بوده است. همچنین بازداری شناختی توانسته است که میزان فاجعه سازی را در نوجوانان گروه نمونه پیشبینی کند. نتیجهگیری: این نتایج رهنمودهایی بهمنظور بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با استفاده از کارکردهای اجرایی را ارائه میدهد.
مقاله پژوهشی
جعفر بهادری خسروشاهی
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، صفحه 25-40
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینهای ادراکی ـ حرکتی بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف دانشآموزان دبستانی مبتلا به فلج مغزی بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش مشتمل بر کودکان فلج مغزی 7 تا 15 سال دبستانهای استثنایی شهر تبریز بودند که تعداد 20 نفر که شرایط ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینهای ادراکی ـ حرکتی بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف دانشآموزان دبستانی مبتلا به فلج مغزی بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش مشتمل بر کودکان فلج مغزی 7 تا 15 سال دبستانهای استثنایی شهر تبریز بودند که تعداد 20 نفر که شرایط شرکت در پژوهش را داشتند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل (10 نفر گروه آزمایش و 10 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون کفایت حرکتی لینکلن ـ اوزرتسکی قبل و بعد از مداخله استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آماری توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که تمرینهای ادراکی ـ حرکتی بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف در کودکان مبتلا به فلج مغزی تأثیر دارد. درواقع تمرینهای ادراکی ـ حرکتی باعث بهبود مهارتهای حرکتی درشت و ظریف در کودکان مبتلا به فلج مغزی میشود. نتیجهگیری: بنابراین مداخله ادراکی ـ حرکتی میتواند بر بهبود مهارتهای حرکتی کودکان فلج مغزی مورد استفاده قرار گیرد.
مقاله پژوهشی
کریم سواری
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، صفحه 41-52
چکیده
مقدمه: هدف از تحقیق حاضر برآورد مقدماتی ساخت و تعیین پایایی و روایی پرسشنامه حافظه بوده است. روش: کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور مرکز اهواز در سال تحصیلی 1396 جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادهاند که از بین آن دانشجویان 250 نفر (200 دختر و 50 پسر) بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند. جهت سنجش متغیر حافظه از پرسشنامه تحلیل عاملی ...
بیشتر
مقدمه: هدف از تحقیق حاضر برآورد مقدماتی ساخت و تعیین پایایی و روایی پرسشنامه حافظه بوده است. روش: کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور مرکز اهواز در سال تحصیلی 1396 جامعه آماری تحقیق حاضر را تشکیل دادهاند که از بین آن دانشجویان 250 نفر (200 دختر و 50 پسر) بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند. جهت سنجش متغیر حافظه از پرسشنامه تحلیل عاملی اکتشافی محقق ساخته استفاده گردید. دادههای تحقیق از طریق نرمافزار Spss و Amos تجزیه و تحلیل گردیدند. روش تحقیق حاضر توصیفی ـ اکتشافی است. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه تحلیل عاملی شده حافظه از 12 ماده و دو عامل حافظه مربوط به اتفاقات آینده (7 ماده) و حافظه مربوط به اتفاقات گذشته (5 ماده) تشکیل شده است. پایایی مادهها از طریق بازآزمایی 75/0 و از طریق آلفای کرونباخ کاملاً رضایتبخش و روایی مادهها از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. نتیجهگیری: با توجه به اینکه با گذشت زمان خیلی از پرسشنامههای حافظه کارایی دقیق خود را از دست میدهند لذا با کمک پرسشنامه حاضر میتوان موضوع حافظه که بر مبنای تحقیقات جدید پایهگذاری شده است را سنجید و از پرسشنامه یاد شده میتوان در موقعیتهای مختلف استفاده نمود.
مقاله پژوهشی
زهرا هژبرنیا؛ سعید اشرف پور نوائی؛ غلامرضا علی نژاد؛ رضا گودینی
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، صفحه 53-66
چکیده
مقدمه: شیوع بیماری پارکینسون در سالهای اخیر بهخصوص در میان سالمندان افزایش یافته است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر 8 هفته تمرینات ثبات دهنده مرکزی بر میزان انگیزه درونی بیماران پارکینسون بود. روش: طرح تحقیق، نیمه تجربی و میدانی بود که آزمودنیها در دامنه سنی 55-75 سال و با سطح بیماری خفیف تا متوسط از مقیاس هون و یار (H&Y) بهصورت ...
بیشتر
مقدمه: شیوع بیماری پارکینسون در سالهای اخیر بهخصوص در میان سالمندان افزایش یافته است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر 8 هفته تمرینات ثبات دهنده مرکزی بر میزان انگیزه درونی بیماران پارکینسون بود. روش: طرح تحقیق، نیمه تجربی و میدانی بود که آزمودنیها در دامنه سنی 55-75 سال و با سطح بیماری خفیف تا متوسط از مقیاس هون و یار (H&Y) بهصورت در دسترس و تصادفی به دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. مداخله به مدت 8 هفته و در هر هفته 3 جلسه تمرینی ثبات دهنده مرکزی برگزار شد. در این تحقیق از پرسشنامه انگیزش درونی (مک آئولی و همکاران، 1989) استفاده شد. برای توصیف دادهها از میانگین و انحراف استاندارد برآمده از آزمونهای توصیفی و برای تغییرات بین گروهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که گروه آزمایش دارای برتری معنیداری به لحاظ آماری در شاخصهای انگیزه کلی، شایستگی ادراک شده، علاقه و لذت و کوشش و تلاش داشته است. نتیجهگیری: احتمالاً در پژوهش حاضر، افزایش تجربیات حرکتی و همچنین بهبود قوای جسمانی منجر به افزایش انگیزه درونی (علاقه و لذت، شایستگی ادراک شده، کوشش) شد.
مقاله پژوهشی
نجمه دهقان؛ سالار فرامرزی؛ محمدعلی نادی؛ مژگان عارفی
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، صفحه 67-86
چکیده
مقدمه: علوم اعصاب شناختی و خواندن ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. با نگاهی به چالشهای عصبشناختی نارساخوانی و مزایای کارکرد شناختی و عصب روانشناختی بازی هدف کلی پژوهش اثربخشی بسته آموزشی بازیهای شناختی بر مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون و پسآزمون و ...
بیشتر
مقدمه: علوم اعصاب شناختی و خواندن ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. با نگاهی به چالشهای عصبشناختی نارساخوانی و مزایای کارکرد شناختی و عصب روانشناختی بازی هدف کلی پژوهش اثربخشی بسته آموزشی بازیهای شناختی بر مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان بود. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون و پسآزمون و دوره پیگیری (2 ماه پس از اجرای پسآزمون) بود که 30 نفر از دانشآموزان نارساخوان پسر بهطور غیر تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی و بهطور مساوی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. آموزش به کمک ابزار محقق ساخته در 25 جلسه 5/1 ساعته طی سه ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری اطلاعات، از مقیاس هوشی وکسلر کودکان ویرایش چهارم، آزمون نارساخوانی نما و آزمون عصب روانشناختی کانرز استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش بسته بازیهای شناختی بر بهبود عملکرد عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان مؤثر است (01/0pنتیجهگیری: بسته آموزشی بازیهای شناختی میتواند رویکرد درمانی مؤثری در جهت بهبود مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان نارساخوان که پیشنیاز خواندن است، باشد.
مقاله پژوهشی
محمد محمودی میمند؛ علی اصغر عیوضی حشمت؛ علیرضا آقایوسفی؛ زهرا استادیان خانی
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، صفحه 87-102
چکیده
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه تأثیر انتخاب محصول مورد علاقه مشتری برحسب شکل و رنگ بر موج آلفا است. برای انجام تحقیق چهار مجموعه تصاویر با اشکال (گِرد و تیز) و با رنگهای (سرد و گرم) برای محصولات بیسکویت و پاستا طراحی گردید. با استفاده از دستگاه QEEG، امواج الکتریکی باند آلفای افراد با نمایش تصاویر چهارگانه ثبت گردید. سپس از افراد خواسته ...
بیشتر
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه تأثیر انتخاب محصول مورد علاقه مشتری برحسب شکل و رنگ بر موج آلفا است. برای انجام تحقیق چهار مجموعه تصاویر با اشکال (گِرد و تیز) و با رنگهای (سرد و گرم) برای محصولات بیسکویت و پاستا طراحی گردید. با استفاده از دستگاه QEEG، امواج الکتریکی باند آلفای افراد با نمایش تصاویر چهارگانه ثبت گردید. سپس از افراد خواسته شد تا مجموعه تصویر ترجیحی خود را انتخاب نمایند. با استفاده از واریانس چندمتغیره، ارتباط امواج الکتریکی باند آلفا با تصاویر ترجیحی تجزیهوتحلیل گردید. روش: روش تحقیق حاضر، تجربی با استفاده از چند گروه آزمودنی بوده و نمونه اولیه 375 نفر بهصورت تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز قم، انتخاب و بر اساس سن، جنس و دست برتری، 72 نفر بهطور تصادفی در گروه نمونه نهایی قرار گرفت بهگونهای که میانگین سن، نسبت جنس و دست برتری جامعه در گروه نمونه رعایت شده است. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد نوسانات آلفا ناشی از مشاهده با در نظر گرفتن اولویت هشیارانه انتخاب شده در الکترودهای O1، T5، T3، C3 و C4 ارتباط معنیداری داشت. تحلیل یافتهها نشان میدهد بهطور کلی افرادی که شکل گرم را ترجیح میدهند با دیدن تصاویر سفید، گرم و سرد (اعم از گِرد و تیز) در الکترودهای مذکور موج آلفای بیشتری تولید میکند. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که ِصرف تصاویر نمایشی نقشی در انتخاب آنها نداشته و درمجموع تصاویر گرم نسبتاً بیش از تصاویر سرد موج آلفا تولید میکند.
مقاله پژوهشی
معصومه فغفوری آذر؛ مهدی شهبازی؛ شهزاد طهماسبی بروجنی
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، صفحه 103-116
چکیده
مقدمه: یکی از مهمترین اهداف هر ورزشکاری اجرای عملکرد بهینه در حین مسابقات است، اما گاهی ورزشکاران، تحتفشار روانی ناشی از شرایط رقابت، عملکردشان بهطور ناگهانی تخریب میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین نوروفیدبک و تحتفشار بر عملکرد ورزشکاران ماهر تیر و کمان در شرایط رقابتی بود. روش: شرکتکنندگان 30 ورزشکار زن ماهر تیر و ...
بیشتر
مقدمه: یکی از مهمترین اهداف هر ورزشکاری اجرای عملکرد بهینه در حین مسابقات است، اما گاهی ورزشکاران، تحتفشار روانی ناشی از شرایط رقابت، عملکردشان بهطور ناگهانی تخریب میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرین نوروفیدبک و تحتفشار بر عملکرد ورزشکاران ماهر تیر و کمان در شرایط رقابتی بود. روش: شرکتکنندگان 30 ورزشکار زن ماهر تیر و کمان راستدست سالم بزرگسال شهر تهران بودند که به شیوه در دسترس انتخاب و پس از رکوردگیری اولیه در شرایط رقابتی و همگنسازی بهطور تصادفی در سه گروه تمرین نوروفیدبک، تمرین تحتفشار و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینی به مدت 12 جلسه در 4 هفته انجام شد و پس از آن رکوردگیری مجدد در شرایط رقابتی به عمل آمد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که عملکرد شرکتکنندگان در مرحله پسآزمون هر دو گروه نوروفیدبک و تحتفشار نسبت به گروه کنترل پیشرفت معنیداری داشت (003/0=P)، از سوی دیگر در این مرحله علیرغم بالاتر بودن میانگین رکورد گروه تمرین تحتفشار، تفاوت معنیداری بین عملکرد گروه نوروفیدبک و تحتفشار مشاهده نشد (668/0=P). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، تأثیر تمرین نوروفیدبک و بهویژه تحتفشار در ارتقاء عملکرد کمانداران ماهر موردتوجه قرار میگیرد و بر استفاده از این روشها در کنار تمرین بدنی برای رسیدن به نتایج بهتر در رقابتها تأکید میشود.
مقاله پژوهشی
حسن غریبی؛ زلیخا قلی زاده؛ عیسی حکمتی؛ چنگیز رستمی
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، صفحه 117-132
چکیده
مقدمه: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی و نوروفیدبک بر کاهش نشانههای اختلال نقصتوجه/بیشفعالی بود. روش: بدین منظور 60 دانشآموز مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی از بین مراجعین مراکز درمانی و مشاوره شهر سنندج انتخاب شده و بهصورت تصادفی در سه گروه 20 نفری جایگزین شدند. گروه اول و دوم بهعنوان گروه آزمایش، ...
بیشتر
مقدمه: هدف مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خودتعلیمی کلامی و نوروفیدبک بر کاهش نشانههای اختلال نقصتوجه/بیشفعالی بود. روش: بدین منظور 60 دانشآموز مبتلا به اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی از بین مراجعین مراکز درمانی و مشاوره شهر سنندج انتخاب شده و بهصورت تصادفی در سه گروه 20 نفری جایگزین شدند. گروه اول و دوم بهعنوان گروه آزمایش، به ترتیب 12 جلسه درمان (یک جلسه در هفته) خودتعلیمی کلامی و 24 جلسه آموزش نوروفیدبک (دو جلسه در هفته) دریافت کردند، ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه علائم مرضی کودک (CSI-4)، پرسشنامه مشکلات و تواناییها و آزمون هوشی ریون بود. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان دادند که با کنترل اثر پیشآزمون تفاوت معناداری (در سطح 001/0نتیجهگیری: هر دو روش در کاهش علائم اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی کارایی دارند، اما میزان اثربخشی نوروفیدبک بیشتر است و احتمالاً مکانیسمهای این تأثیر بهواسطه دستکاری کارکردهای شناختی همچون بازداری است.
مقاله پژوهشی
جعفر حسنی؛ زهرا خلجی
دوره 3، شماره 9 ، شهریور 1396، صفحه 133-146
چکیده
مقدمه: رفتارهای پرخطر یکی از دلایل مهم مرگومیر در دوره نوجوانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی روابط ساختاری فعالیت سیستمهای مغزی رفتاری، راهبردهای فرایندی نظمجویی هیجان و رفتارهای پرخطر بود. روش: 410 نفر (210 دختر و 200 نفر پسر) از دانشآموزان شهر کرج با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و توسط پرسشنامه ...
بیشتر
مقدمه: رفتارهای پرخطر یکی از دلایل مهم مرگومیر در دوره نوجوانی است. هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی روابط ساختاری فعالیت سیستمهای مغزی رفتاری، راهبردهای فرایندی نظمجویی هیجان و رفتارهای پرخطر بود. روش: 410 نفر (210 دختر و 200 نفر پسر) از دانشآموزان شهر کرج با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و توسط پرسشنامه رفتارهای پرخطر نوجوانان، مقیاس پنج عاملی جکسون و پرسشنامه نظمجویی هیجان مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از گردآوری دادهها نرمافزارهای Lisrel و SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان که سیستم بازداری رفتاری (BIS)، سیستم فعالساز رفتاری (BAS) و مؤلفههای سیستم ستیز/گریز/انجماد (FFFS) تأثیر مستقیم بر رفتارهای پرخطر دارد. علاوه بر این، ارزیابی مجدد تجارب هیجانی با تعدیل اثر فعالیت سیستمهای مغزی رفتاری در رفتارهای پرخطر نوجوانان نقش میانجیگر کاهشی دارد، درحالیکه فرونشانی تجارب هیجانی با تعدیل فعالیت سیستمهای مغزی رفتاری در رفتارهای پرخطر نوجوانان نقش میانجیگر مستقیم دارد. نتیجهگیری: بهطور کلی یافتههای پژوهش حاضر از نقش پایههای زیستی شخصیت و راهبردهای نظمجویی هیجان در بروز رفتارهای پرخطر حمایت میکند.