با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن عصب روان‌شناسی
مقاله پژوهشی
اثربخشی آموزش مهارت‌های عصب روان‌شناختی بر بریل‌نویسی و بریل‌خوانی (مطالعه‌ی موردی: دانش-آموزانِ با نقص بینایی دوره ابتدایی شهر یاسوج)

فاطمه نجفی؛ سالار فرامرزی؛ مختار ملک پور

دوره 5، شماره 18 ، آذر 1398، صفحه 9-26

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.45137.1418

چکیده
  مقدمه: در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارت‌های عصب روان‌شناختی بر بریل‌نویسی و بریل‌خوانی دانش-آموزانِ با نقص بینایی دوره ابتدایی مدرسه شقایق شهر یاسوج مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش نیمه-آزمایشی و از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش‌آموزانِ با نقص بینایی پایه اول تا ششم ابتدایی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثر بخشی توان بخشی شناختی بر بهبود حافظه روزمره بیماران دچار سکته مغزی نوع ایسکمیک

سمیرا حسن زاده پشنگ؛ احمد علیپور؛ حسین زارع؛ مهدی شریف‌الحسینی

دوره 5، شماره 18 ، آذر 1398، صفحه 27-42

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.49011.1472

چکیده
  مقدمه: این پژوهش با هدف برسی اثربخشی توان­بخشی شناختی بر بهبود حافظه روزمره بیماران مبتلا به سکته مغزی صورت گرفته است روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون در دو گروه آزمایشی با حجم نمونه 20بیمار دچار سکته مغزی نوع ایسکمیک به شیوه تصادفی انتخاب شدند و سپس     به­طور تصادفی به دو گروه آزمایش ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
هیجانات اجتماعی و شناخت: تأثیر هیجانات شرم و گناه بر حلقه واج شناختی و لوح دیداری فضایی حافظه کاری

مجید صفاری نیا؛ فاطمه بزاز منصف؛ راهب جعفری

دوره 5، شماره 18 ، آذر 1398، صفحه 43-56

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.48938.1469

چکیده
  مقدمه: ارتباط بین شناخت و هیجان همواره برای محققان جالب و مورد توجه بوده است. علیرغم اینکه هریک حوزه­ای جداگانه محسوب     می­ شوند؛ ولی با یکدیگر در تعامل­اند. هدف پژوهش حاضر تاثیر هیجانات شرم و گناه بر حلقه واج­ شناختی و لوح دیداری _ فضایی حافظه کاری بود. روش: طرح پژوهش نیمه­ آزمایشی از نوع پیش­ آزمون _ پس­ آزمون ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه‌ای مغز بر زمان واکنش و تصمیم‌گیری پرخطر در افراد مبتلا به افسردگی

لادن واقف؛ حسن بافنده قراملکی؛ فاطمه سلطانی مارگانی

دوره 5، شماره 18 ، آذر 1398، صفحه 57-74

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.45860.1434

چکیده
  مقدمه: اختلال در کارکردهای شناختی از علائم رایج درافراد افسرده به شمار می­رود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه­ای مغزtDCS)) بر تصمیم­گیری پرخطر و زمان واکنش در افراد مبتلا به  افسردگی صورت گرفته است. روش: 30 نفر از دانشجویان دارای اختلال افسردگی  که درسال 97 به مرکز مشاوره دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش هم‌توانی قشری مغز (کوهرنس) در پیش‌بینی پردازش هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی

غلامرضا چلبیانلو؛ زهرا کشتگر؛ فروغ فرخزاد

دوره 5، شماره 18 ، آذر 1398، صفحه 75-92

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.45261.1423

چکیده
  مقدمه:اختلال افسردگی اساسی یک اختلال شایع روانپزشکی است که یکی از مشخصه­های اصلی آن مشکل در پردازش هیجانی است.شواهد پژوهشی نشان­دهنده نقش مولفه­های فعالیت الکتریکی قشری مغز در فرایند پردازش هیجانی در اختلال افسردگی است. برهمین اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش هم­توانی قشری در پیش­بینی پردازش هیجانی است. روش: تعداد 60 نفر بیمار ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر تحریک نورون‌های آینه‌ای بر تشخیص هیجان چشم در بزرگسالان بیش‌فعال

محمد اورکی؛ مریم زمانی

دوره 5، شماره 18 ، آذر 1398، صفحه 93-108

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.40651.1498

چکیده
  مقدمه: با توجه به مشکلات افراد مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه در درک هیجانات و اهمیت این امر در کیفیت روابط اجتماعی پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر درمان نوروفیدبک بر بهبود تشخیص هیجانات چشم انجام شد. روش: به این منظور ۲۴ فرد بزرگسال که شامل ۱۲ مرد و ۱۲ زن بودند در رده سنی ۱۹ تا ۳۵ سال انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. این افراد ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر حافظه کاری و بازداری پاسخ دانش آموزان نارساخوان

سمیه زارع نژاد؛ سکینه سلطانی کوهبنانی؛ حسین کارشکی

دوره 5، شماره 18 ، آذر 1398، صفحه 109-130

https://doi.org/10.30473/clpsy.2019.44880.1409

چکیده
  مقدمه: نارساخوانی به عنوان شایع­ترین اختلال یادگیری یکی از حوزه­های متاثر از ضعف در کارکردهای اجرایی کودکان به شمار می­آید و یافتن راه­های بهبود کارکردهای اجرایی می­تواند از بروز و پیدایش یک چرخه منفی ناکامی جلوگیری و به موفقیت تحصیلی دانش ­آموزان بینجامد لذا هدف پژوهش­حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
اثربخشی مداخلات توانبخشی شناختی مغز بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش‌فعالی

امیر دانا؛ امیر شمس

دوره 5، شماره 18 ، آذر 1398، صفحه 131-140

https://doi.org/10.30473/clpsy.2020.46249.1440

چکیده
  مقدمه: اختلال نقص توجه و بیش­فعالی به عنوان یکی از شایع­ترین اختلالات رشدی-عصب­شناختی در کودکان است. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر مداخلات شناختی مغز بر کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش­فعالی است. روش: روش اجرای این تحقیق از نوع نیمه­تجربی و از لحاظ هدف کاربردی است که با استفاده از طرح پیش­آزمون-پس­آزمون ...  بیشتر